Werken in ateliers
Tijdens ons 1e online festival presenteerde De Krullevaar hun bijzondere manier van werken in ateliers. Gemist? Je vind hier alle informatie over deze pilot in het kader van Lokaal C (CMK2).
Uitgangspunten/beginsituatie:
De Krullevaar is een Jenaplanschool = focus op kind als persoon. De Krullevaar is bezig met brein leren. Hoe werken de hersenen? Wat werkt echt en wat niet? Focus op bewust leren én onbewust leren in een rijke leeromgeving. De Krullevaar wil wetenschap en techniek en kunst en cultuur verbinden. Kinderen willen MAKEN. Kinderen zijn nieuwsgierig en willen veel LEREN en ONTDEKKEN. Leerkrachten zijn geen alleskunners; opdracht om focus te houden op het brede primaire proces. Inzetten experts / mensen met kennis en passie om een rijke leeromgeving in school te halen.
Inhoud pilot/aanpak
Deskundigheid vergoten en nieuwsgierig maken van kinderen door middel van workshops door experts; kinderen leren zelf hoe materialen werken en hoe ze deze in kunnen zetten. We introduceren de Makers van de Krullevaar! We maken kinderen eigenaar en leiden ze op tot ‘expert’. We starten met een tweetal interessante programmeertools: Bluebots, LegoWeDo en het maken van een film met behulp van het Green Screen. Vanuit die positieve prikkel gaan ze aan de slag en worden ze -begeleid door andere makers- opgeleid tot expert. Die kennis en kunde geven deze Makers van de Krullevaar door in ateliers door aan andere kinderen van de Krullevaar.
Start was in schooljaar 2019-2020 met een eerste atelier op deze manier. In schooljaar 2020-2021 vervolgen we ons experiment met 6 ateliers rondom een aantal vaardigheden en thema’s. Uitgangspunt is nog steeds dat experts kinderen opleiden tot ‘de makers van de Krullevaar’. Bij de invulling van de atelier gebruiken we de ultieme DOE- en MAAKwoordenlijst. We kiezen 10 DOE-woorden die we centraal stellen in de ateliers. Vanuit de ervaringen die we opdoen kijken we verder naar volgende kansen waarbij kinderen aan de slag kunnen gaan met experts en de hun opgedane kennis weer door kunnen geven in een atelier aan andere kinderen.
*MAKEN richt zich op wetenschap, techniek, kunst en technologie.