Doelstelling

Het doel van de Wasstraat-sessies was om (nieuwe) cultuurmakers deel te laten nemen aan het experiment ‘Creatieve vervangerspool/mag ik je klas voor 1 dag. Tijdens de wasstraat geven we ze de handvaten om 1 dag voor de klas te staan.

Overzicht van Wasstraat-sessies

In 2024 hebben we twee Wasstraat sessies georganiseerd. Op 23 januari namen 15 cultuuraanbieders deel, en op 17 september waren dat er 13.

Wasstraat van 23 januari

De sessie in januari vond plaats bij .Co. Ankie verwelkomde de groep en lichtte het doel van de Wasstraat toe, gevolgd door een interactieve voorstelronde met prikkelende vragen zoals: “Waarom zouden leerlingen jou als invalleerkracht willen?”

Anne-Marie Stevens, een pedagogisch specialist, gaf inzichten in het basisonderwijs. Deelnemers maakten vervolgens persoonlijke collages onder begeleiding van Risja, waarin ze visueel antwoord gaven op vragen zoals: Wie ben je? Wat doe je? Waarom zouden kinderen jou als leerkracht willen? Wat is jouw superkracht? Wat zou je in de klas willen doen?

Acteur Roland simuleerde klassensituaties, zoals het omgaan met “kantinepraatjes,” het krijgen van informatie over “uitdagende” leerlingen, of onverwachte roosterwijzigingen. Deze situaties weerspiegelden veelvoorkomende uitdagingen die eerder door cultuuraanbieders werden gedeeld tijdens Wasstraat-evenementen.

De sessie wisselde het maken van collages af met input van Anne-Marie. Aan het einde presenteerden de deelnemers hun collages. Ondertussen voerden Ankie, Chantal en Nina een-op-eengesprekken met de aanbieders om hun profielen beter te leren kennen en te bepalen hoe zij in toekomstige projecten zouden passen.

Van de 15 deelnemers waren er uiteindelijk 13 ingezet bij schoolprojecten. Redenen voor het niet deelnemen waren onder meer een zwangerschap of onzekerheid en een gebrek aan tijd. De zwangere deelnemer had al ervaring met Cultuurpad en eerder een workshop verzorgd. We verwachten haar na haar zwangerschap opnieuw te betrekken.

Wasstraat van 17 september 2024

De sessie in september vond plaats in de Bibliotheek Venlo. Hoewel de programma-opzet vergelijkbaar was met die van januari, verschilde de uitvoering door de groepsdynamiek. Deze groep had veel vragen en verlengde de voorstelronde aanzienlijk, waardoor gedetailleerdere inzichten in hun motivaties en ervaringen werden verkregen.

De deelnemers maakten collages onder begeleiding van Risja, terwijl Anne-Marie sprak over het basisonderwijs. Roland voerde opnieuw klassensituaties op. Van de 13 deelnemers waren er 8 later betrokken als creatieve invalleerkracht of workshopleider.

Evaluatie

Belangrijkste verschillen tussen de sessies

  1. Doelstelling: De eerste Wasstraat richtte zich vooral op deelname aan het experiment “Mag ik jouw klas voor een dag?/Creatieve Vervangerspool” Dit werd ook als zodanig gecommuniceerd. Van de 15 deelnemers hadden 8 al ervaring met het geven van workshops en wilden ze deze nieuwe rol proberen. In de praktijk was dit vaak niet een hele dag die ze overnamen, dat is terug te lezen in de evaluatie van de creatieve vervangingspool, maar de intentie was er wel.

Nieuwe cultuuraanbieders vonden dit concept enigszins intimiderend. Bij de sessie in september lag de focus op het aantrekken en leren kennen van nieuwe cultuuraanbieders. Geen van de 13 deelnemers had eerder ervaring met Cultuurpad.

  1. Groepsdynamiek: De groep in september was significant anders dan de eerste groep. Deze groep nam meer tijd bij het voorstelrondje. We hadden hier de keuze om in te grijpen, maar voor ons was dit erg prettig, we kregen diepere inzichten in hun profielen. Tijdens het maken van de collage boden gesprekken waardevolle indrukken van hoe goed een aanbieder zou aansluiten bij de waarden van Cultuurpad. Bij de groep in januari was dit minder aan de orde, omdat ze al eerder ingezet waren.

Vervolg

  1. Aanpassen van de Wasstraat-benadering:

De wasstraat met uitgangspunt ‘Creatief vervanger/Mag ik je klas voor 1 dag? is om nieuwe cultuurmakers aan te trekken vaak nog te beangstigend. Goed is om eerst kennis te maken met elkaar tijdens een bijeenkomst waarna we ze in kunnen zetten voor het geven van workshops op basisscholen. Zo heeft de cultuurmaker de mogelijkheid om te wennen aan de doelgroep en eventueel de workshop te fine tunen. Daarnaast biedt het ons de mogelijkheid om te ervaren hoe de cultuurmaker werkt. Komen we hun afspraken na? Hoe reageren de scholen op de maker?

  • Programma verbeteren:

De inhoud van de Wasstraat moet aangepast worden op de profielen van de deelnemers. Bij een wasstraat met voornamelijk nieuwe makers moet het programma aangepast worden. De rol van Anne-Marie zou bij de eerste kennismaking wellicht niet nodig zijn, maar bij een vervolg dag of creatieve vervangingspool dag mag het niet ontbreken. Dit moet dan ook in de communicatie duidelijk zijn. We geven bereiden ze dan niet meer voor op creatieve lessen geven aan basisschoolleerlingen.

  1. Nieuwe deelnemers wasstraat:

Zodra de wasstraat is afgelopen houden we een lijst bij van potentiële deelnemers. Nog beter is om ook direct na de laatste wasstraat al een nieuwe datum bekend te hebben, zodat we die direct communiceren en in ons netwerk uitzetten. Mocht het zo zijn dat een nieuwe wasstraat pas over een half jaar is, moeten we natuurlijk eerder afspreken met de cultuurmaker en dat doen we nu ook al. Wellicht moeten we altijd een ‘vacature’ openzetten voor cultuurmakers.

  1. Door groei mogelijkheden:

Om cultuurmakers aan ons te binden kunnen we ‘doorgroei’ mogelijkheden duidelijk maken tijdens een wasstraat.
1: Kennismaking
2: Ingezet worden op basisscholen voor workshops
3: Creatieve vervangingspool
4: Mogelijkheid door ontwikkelen tot creatief vervanger die lesprogramma overneemt

Onze nieuwsbrief

Meld je aan en blijf op de hoogte van onze activiteiten

Cultuurpad

info@cultuurpad.nl

Postbus 7048
5980 AA Panningen

RSIN: NL850066323B01

Copyright © - Stichting Cultuurpad. Website door Tiki Media

Deze website maakt gebruik van cookies

Cookies kunnen gebruikt worden voor het bijhouden van statistieken, het optimaliseren van de website, integratie van social media en voor marketingdoeleinden.

cookies aanpassen
alle cookies accepteren

Lees meer over cookies in onze privacyverklaring.

deze cookies accepteren