TALENTENCAMPUS VENLO: KLEUR
Expeditie KLEUR Talentencampus
Wat kan een creatieve brigade die voor een langere tijd gekoppeld is aan een school opleveren aan nieuwe inzichten en creativiteitsontwikkeling?
De aftrap van het feestjaar
We begonnen met een grote poort op het schoolplein, zodat zowel de school als de buitenwereld direct zagen dat er iets gaande was. De poort werd onthuld tijdens de opening, het eerste evenement van het jaar, een gezellig samenzijn.
Knuffelkunst
Gedurende een paar weken konden de kinderen individueel of met hun klas langs het gesamtkunstwerk in de aula komen. Ze mochten hun eigen knuffel bijdragen en ophangen. We merkten dat sommige kinderen het moeilijk vonden om hun knuffel los te laten, terwijl anderen juist hielpen door knuffels te doneren voor kinderen die dat lastig vonden. Het kunstwerk groeide en werd een stukje trots voor de kinderen. Ze kwamen regelmatig terug om hun knuffels aan te wijzen aan elkaar of aan hun ouders.
Raamstickerwedstrijd
Alle onderbouwklassen kregen de opdracht om een ontwerp te maken met tangramvormen. Prins Carnaval maakte uiteindelijk vijf winnaars bekend, van wie de ontwerpen op de ramen van de school kwamen. Wat ons opviel, was dat de meeste kinderen meteen duidelijk wisten wat ze wilden ontwerpen, en ze waren erg zelfverzekerd. Leuk om te zien! Het was vooral mooi dat de kinderen blij waren voor de winnaars, er was weinig competitie – eerder een sfeer van gunnen.
Truien ontwerpen
We stonden een maand in de aula met truien, letters en een grote pers. Elke klas kwam langs om een trui met hun naam te maken. Wat ons opviel, was dat leraren soms een beetje stiekem de truien ‘verbeterden’. Pas toen de leraren zelf aan de slag gingen, merkten ze hoe vervelend het is als iemand je creatieve idee ‘verbetert’. De les was geleerd! Toen alle truien klaar waren, organiseerden we een parade door de school met zo’n 550 truien, en het was geweldig om te zien hoeveel enthousiasme er was. Het samen dragen van de truien naar een feestelijke gebeurtenis creëerde echt een gevoel van saamhorigheid.
Koningsdagvlaggen
Na een enthousiaste vraag van een docent, gaven we de klassen opdracht om vlaggen te ontwerpen. De docenten kregen de vrijheid om zelf invulling te geven aan de manier waarop en met welke materialen ze de vlaggen versierden. Het resultaat was mooi, vooral toen de vlaggen tijdens het afsluitende feest werden opgehangen. Wat ons opviel, was dat, ondanks de enthousiasme van een paar docenten, het merendeel van de leraren liever een kant-en-klaar project had gehad, waarbij ze niet te veel zelf hoefden na te denken. Dit was iets wat we niet helemaal hadden verwacht binnnen de kaders van een basisschool.
Container project
Een geweldig project waarbij we de naschoolse opvang betrokken. De kinderen kregen volledige vrijheid om een container te verven, en zowel de kinderen als de begeleiders waren super enthousiast over dit project en er werd dan ook echt in vrijheid samengewerkt.
Minigolf
Voor de bovenbouw organiseerden we een project waarin de kinderen van begin tot eind betrokken waren: van schets tot het bouwen van een minigolfbaan op het dak. Het was fantastisch om te zien! De docenten lieten alles gewoon gebeuren, en vooral tijdens het bouwen was het een gezellige chaos. Fouten werden snel hersteld, en de kinderen hielpen elkaar enorm. We zagen weer hoe ondersteunend de kinderen naar elkaar zijn en nu ook hoe de docenten de kinderen steeds meer vrij lieten in hun creativiteit.
De feestweek
Als afsluiting van het jaar organiseerden we de feestweek. We merkten dat we door het jaar heen veel docenten moesten aansporen om actief mee te doen, maar uiteindelijk kwam alles goed van de grond. Er ontstond een team dat de feestweek organiseerde, en iedere klas had een bijdrage: kraampjes met eten, een silent disco, een bioscoop, en zelfs een optreden van een klas die hun show had voorbereid na een jambe-workshop. De feestweek was een geweldige afsluiting, en het was fantastisch om te zien hoe alles samenkwam. Het leukste was de saamhorigheid, waarbij alle kinderen, docenten en families de schouders eronder zetten.
Samengevat
Een creatieve brigade kan de school niet alleen helpen om de creativiteit van de leerlingen te stimuleren, maar ook de hele schoolomgeving verrijken en vernieuwen. De leerlingen kregen de kans om buiten de gebaande paden te denken en te werken. Hoewel basisscholen al veel creativiteit stimuleren, merkten wij dat dit vaak in vaste structuren gebeurde. De kans om buiten die lijnen te denken werd door veel leerlingen met enthousiasme opgepakt.
Een belangrijk punt was de verandering die we zagen bij de docenten. Aanvankelijk waren sommige docenten verrast door de vrijheid van het denken en handelen, en probeerden ze de leerlingen toch vaak weer in een bepaalde richting te sturen. Maar naarmate het jaar vorderde, merkten we dat de docenten steeds losser werden in hun benadering, wat de creativiteit echt ten goede kwam. Het was bijzonder om te zien hoe de kinderen echte creativiteit ontwikkelden, zonder het gevoel van ‘binnen de lijntjes kleuren’.
Daarnaast zorgden de projecten ervoor dat er meer samenwerking ontstond – niet alleen tussen de leerlingen, maar ook tussen leerlingen en docenten. Dit leidde tot meer verbindingen, wat prachtig was om te zien.
Al met al hebben we enorm genoten van het jaar!












