I love MAKEN

Een actie om meer maken in het onderwijs en daarbuiten te promoten!!!

Maken is creatief, technisch, procesgericht, een kwestie van proberen, vallen en opstaan en voor iedereen geschikt; jong en oud, denkers en doeners! Leerlingen die “maker” worden, leren ongemerkt en op speelse wijze en worden uitvinders.

# WAT MAKEN WIJ?

2020 is het jaar waarin alle basisscholen structureel wetenschap en techniek moeten aanbieden.

We willen cultuureducatie en creativiteitsontwikkeling verbinden aan deze opdracht. Er zijn veel raakvlakken tussen het integreren van Kunst en Cultuur, Wetenschap en Techniek en ook ICT en Technologie. Deze domeinen hebben het meeste kans op een plek in het onderwijs op integrale wijze, niet als vak maar als middel om het onderwijs te verrijken. Het onderwijs in Noord-Limburg wil die kans benutten en zet daarom in op de verbinding. De scheidslijn tussen de domeinen is dun, de oude handvaardigheidsdoelen zijn bijvoorbeeld terug te vinden in de tule-doelen W&T en om kunst te kunnen maken heb je technieken en vaardigheden nodig.

In samenwerking met de Vrienden van BIBI en Studio Dope hebben we een onderzoek gedaan en een bureaulegger boordevol inspiratie en informatie ontwikkeld die antwoord geeft op al je vragen.

Een bureaulegger?

Ja, een bureaulegger!

Niet zomaar een bureaulegger maar het resultaat van het onderzoek naar hoe je de domeinen kunst en cultuur, wetenschap en techniek en ICT en technologie met elkaar verbindt wat leidt tot MAKERS & MEEMAKERS! Makende mensen zijn creatiever, vindingrijker en hebben meer zelfvertrouwen.

Maar welke vaardigheden en technieken moeten kinderen ideaal gezien ontdekken op de basisschool? En met welk aanbod moeten ze kennis (kunnen) maken? Waar moet je beginnen? Welke tools kun je hanteren? Hoe werk je verbindingen tussen leergebieden uit in een les? Wat gebeurt er met de autonomie van een vak? Hoe ga je om met beperking van middelen en tijd? Of met onzekerheid als het gaat om nieuwe ontwikkelingen; wat moet je allemaal weten, kennen, kunnen en regelen? Wat moet? En wat is goed?

Vanuit deze vragen is het onderzoek gestart. Een ware jungle van leerlijnen, kerndoelen, uitwerkingen is doorgenomen en teruggebracht naar deze bureaulegger. 15 pagina’s met inspiratie, tips, materialen, doelen, verbindingen, bouwstenen en ultieme lijsten met doe- en maak-woorden (Ik ….. ) , materialen (Ik pruts met….) en meemaak-woorden (Ik….).

We hebben als fundament geput uit en gebouwd op de uitgezette lijnen vanuit het nieuwe curriculum – zie: curriculum.nu | Voorstellen op hoofdlijnen. In dit curriculum wordt niet gesproken over Wetenschap en Techniek als apart domein maar wordt het geïntegreerd in de leergebieden, bijvoorbeeld binnen Digitale Geletterdheid en Mens en Natuur.

# Bureaulegger en posters

Download hier de bureaulegger

Download hier de ultieme DOE woorden -lijst in posterformaat!

De MAAK-woorden vind je hier

Maar welke vaardigheden en technieken moeten kinderen ideaal gezien ontdekken op de basisschool? Wat moet en wat is goed? De vaardigheden uit de leergebieden Kunst & Cultuur, Wetenschap & Techniek en ICT & Technologie zijn door ons vertaald naar doe-woorden en materialen. Deze lijst laat zien wat ULTIEM is.

# Bennie maakt ….. Beuzelsnacks

Speciaal voor de actie I love MAKEN ontwikkelde Bennie van Gister en zijn team een serie Beuzelsnacks. Beuzelsnacks zijn korte filmpjes met maak- pruts en klooi suggesties voor de hele klas. De opdrachten zijn in ongeveer 10 minuutjes uitvoerbaar. Je zult zien, na een Beuzelsnack kunnen ze er weer tegenaan! 

❗️ Beuzelsnacks bevatten de dagelijks aanbevolen hoeveelheid creativiteit.

Je vind de Beuzelsnacks op onze inspiratie pagina of op Bennie’s You Tube kanaal: www.reddecreativiteit.nl

Meer info of bestellen?

Wil je meer informatie of een echte bureaulegger bestellen? Dat kan!

Mail: ilovemaken@cultuurpad.nl

Inspiratie