CHECK

Een project

Een mediakunsteducatie-pilot met 11 scholen over hoe je mediakunst in kan zetten binnen het onderwijs. Wij begeleiden de scholen bij dit experiment, zoeken mediamakers en delen ervaringen.

Over CHECK

Een reis naar Amsterdam niet haalbaar? Ga de Nachtwacht in 3d zien in Dok Cinema. Parijs past niet in jullie budget? Stap met VR in het Louvre en bewonder de Mona Lisa van dichtbij. Is de Maaspoort alleen een theater of is het een spannende locatie waar kunst en technologie samen komen? Wil je ervaren hoe het is om in WO2 een vliegtuig te besturen of de Berlijnse Muur bekijken met augmented reality? Stel je eens voor: groep 5 wandelt rond in Egypte ompiramides te bekijken en in groep 1-2 lopen gewoon dinosaurussen rond…. Leren was nog nooit zo levensecht! Alles is mogelijk dankzij de laatste technologieën! Maar hoe pas je dat toe in het onderwijs, in de klas? CHECK gaat het onderzoeken! 

11 scholen werken 3 jaar mee aan dit onderzoek.

Wat? 

Hoe de toekomst er uitziet valt nog niet met zekerheid zeggen. De voortekenen zijn er. Vooral nieuwe technologieën zijn veelbelovend. Stel je eens voor wat dat betekent voor het onderwijs, voor cultuureducatie. Waarom naar het Rijksmuseum gaan, als we de Nachtwacht ook in de Maaspoort in Venlo kunnen projecteren en daarna bij OCE kunnen kijken hoe ze dit schilderij in 3d hebben geprint? Je zit in je klaslokaal maar je ervaart dankzij virtual reality het theater of het museum alsof je er midden in staat? Of we gaan tijdreizen, dat maakt pas betekenisvol onderwijs! Terug naar de middeleeuwen. De mogelijkheden zijn er. Ze zijn ongekend. Daarom gaan we zoeken en ontwikkelen. 

Het is algemeen bekend dat leerlingen informatie beter opnemen als dit aansluit bij hun eigen belevingswereld. Daarnaast zorgt het zelf doen en ervaren ervoor dat de informatie ook beklijft. Toch is het onderwijs (wereldoriëntatie) voor een belangrijk deel nog via boeken of geschreven teksten.  De wereld verandert in een razend tempo en ook het onderwijs is in transitie. Er zijn inmiddels verschillende nieuwe technologieën beschikbaar, waardoor de grenzen vervagen. Fysieke grenzen, maar ook de grenzen van de tijd. Het blijkt alleen dat het toepassen van deze mogelijkheden in het onderwijs nog vrij onbekend en zeker nog niet ingebed zijn. Leerkrachten zijn hier niet altijd mee bekend, de toepassingen zijn in het Engels of er is geen tijd om alles uit te zoeken en voor te bereiden. Dan hebben we het nog niet over benodigde materialen!

Daar willen we met CHECK verandering in brengen! 

Voorbeelden

Op de rechterpagina vind je voorbeelden van activiteiten die binnen CHECK zijn ontwikkeld, tips en tricks van de 11 scholen en nog veel meer. 

Hoe ziet dit eruit?

We gaan met 11 scholen, 2 culturele organisaties en nog veel meer mediakunstmakers aan de slag om die wereld van technologie dichtbij te halen.

We gaan uit van:

  • het inzetten van technologieën als (didactisch) hulpmiddel (tijdreizen)
  • mediakunsteducatie om de culturele ontwikkeling kinderen op een andere manier te bevorderen (vanuit de belevingswereld van kinderen en vanuit prikkelen van de beleving op een eigentijdse manier)
  • gekke, niet voor hand liggende verbindingen om de kracht van kunst en beleving in deze tijd aan te spreken 

CHECK gaat niet uit van het ontwikkelen van een leerlijn voor mediakunsteducatie, maar van een manier van leren die bijdraagt aan andere kerndoelen en leerlijnen van o.a. wereldoriëntatie, kunstzinnige oriëntatie en de ontwikkeling van 21e eeuw vaardigheden (specifiek ICT-geletterdheid) Het resultaat is een doorgaande lijn van toepassingen voor alle groepen. 

Het project levert direct toepasbare manieren om technologieën in de klas in te zetten op en geeft inzicht hoe cultuureducatie in de toekomst er uit kan komen te zien. Leerkrachten krijgen handvatten om de technologie toe te passen en ook voor andere lessen te gaan gebruiken. De benodigde materialen worden gedeeld, zodat scholen geen grote investeringen hoeven te doen en de materialen goed onderhouden worden.

Het eerste jaar van het project is om uit te zoeken welke technologieën er toepasbaar zijn in de deelnemende scholen, er is tijd voor deskundigheidsbevordering, afstemmen van wensen en mogelijkheden. Vanaf het schooljaar 2019/2020 wordt er twee jaar actief geëxperimenteerd in de klassen. Ervaringen worden gedeeld en activiteiten uitgevoerd. Natuurlijk moet dit leiden tot een aanpak die ook op andere scholen toegepast gaan worden.

De volgende technologieën worden onderzocht op toepasbaarheid: 

  • Augmented Reality
  • Virtual Reality 
  • Film/video 
  • Gamification 
  • Robotica
  • Greenscreen, stopmotion
  • 3d mogelijkheden. 
Blogs & Vlogs

De inhoud van deze website is bedoeld voor leden van Cultuurpad.
Als jouw school aangesloten is bij Cultuurpad dan hebben jullie een gebruikersnaam en wachtwoord gekregen. Gebruik die om hier in te loggen.

Heb je geen gebruikersnaam en wachtwoord, of lukt het inloggen niet? Neem dan contact op.

Inspiratie