Profiel cultuur coördinator Fortior
In 2020 heeft het netwerk van cultuurcoordinatoren hard gewerkt aan het profiel van de ideale cultuur coördinator. Het resultaat mag er zijn:
De cultuurcoördinator (icc’er) op de basisschool is spin in het web voor goed cultuuronderwijs. Als cultuurcoördinator ben je de verbindende schakel tussen school en culturele omgeving en coördineer je de culturele activiteiten op school.,
Als cultuurcoördinator kun je verschillende rollen vervullen binnen je school. De ene rol ligt je beter dan de andere, in de ene rol wil je je liever verder ontwikkelen dan in de andere.
Een ICC-er bij Fortior is een:
- digitale knapperd
- creatieve denker
- samenwerker
- kritische denker
- probleemoplosser
Een ICC-er bij Fortior:
- prikkelt en kriebelt
- denkt vanuit de schoolvisie
- stuurt het team
Een ICC-er bij fortior wijst de weg:
“Ik geef je een idee” “hier vind je info”
“dit kan je goed doen met creativiteit en rekenen/taal/wo”
“zo haal je je doel middels creativiteit” “zo vind je een cultuurmaker”
“weet de weg naar een goede expert voor verschillende disciplines”
Afspraken en omvang
Bespreek per schooljaar met het managementteam van de school wat nodig is. De taakomvang van een cultuur coördinator bedraagt minimaal 20 uur per jaar. Dit is nodig om de rol en taken zoals beschreven in het profiel uit te voeren en is minimaal nodig om alle bijeenkomsten van het netwerk bij te wonen. Om echt handen en voeten te kunnen geven aan de rol van cultuur coördinator en aan cultuureducatie in de school is ons advies een omvang van 40 uur per jaar vast te stellen.
Invulling van de taak is altijd maatwerk, per schooljaar wordt besproken met het managementteam en coördinator wat nodig is en vastgelegd in het werkverdelingsplan per school.