ONDERWIJSPROCES / BASISVAARDIGHEDEN

Het is dramatisch gesteld met de leesmotivatie van kinderen in Nederland. Aldus onderzoekers. Bijna al onze scholen hebben het verhogen van de leesmotivatie in hun school- of verbeterplan staan, dus tijd voor een creatief onderzoek en oplossing.
We onderzoeken hoe je kunst en cultuur kunt verbinden aan rekenen, taal en lezen. Met als eerste de focus op leesmotivatie en -plezier. Hoe maak je taal en vooral lezen aantrekkelijker voor kinderen? Er zijn talloze voorbeelden van projecten en acties om het lezen te bevorderen en meer leesplezier te creëren. Toch geven de cijfers aan dat dit niet het geval is en vragen scholen om tips om het leesplezier te vergroten.
Op zoek naar antwoorden om het leesplezier en de taalontwikkeling van kinderen te bevorderen met creatieve interventies, acties en een toffe campagne. In 2023-2024 onderzochten we daarom samen met 1000 kinderen wat zij vinden van lezen en hoe het leesplezier verhoogt kan worden. En wat een verrassende uitkomst!
ACHTERGROND
Deze expeditie is mogelijk dankzij een bijdrage van Lokaal C en onze samenwerkingspartner Co, de Cultuurontwikkelaar. Onze opdrachtgevers – Akkoord, Dynamiek, Fortior, Kerobei en Prisma ondersteunen deze missie. Scholen die willen meedoen aan deze andere manier en wel van een experiment houden en anders willen kijken naar lezen, leesmotivatie en plezier zijn van harte welkom om mee te doen.