Hoe maak je taal en vooral lezen aantrekkelijker voor kinderen? Er zijn talloze voorbeelden van projecten en acties om het lezen te bevorderen en meer leesplezier te creëren. Toch geven de cijfers aan dat dit niet het geval is en vragen scholen om tips om het leesplezier te vergroten.

Daarom komen we in actie! In deze expeditie gaat een groep creatieve denkers en makers samen met onderwijsmensen zich buigen over de vraag hoe lezen hip kan worden.

Hoe bevorder je lezen? Hoe maak je lezen leuker? Op zoek naar antwoorden om het leesplezier en de taalontwikkeling van kinderen te bevorderen met creatieve interventies, acties en een toffe campagne.

  • Het belang van lezen is het uitgangspunt. Wat is het nut?
  • Concentratie, motivatie, enthousiasme creeren.
  • Samen lezen, momenten creeren om te lezen.
  • Lezer wordt maker.
  • Gamification inzetten
  • Boektok
  • Leger ambassadeurs
  • 10 minuten ideeen voor thuis

De LEESBRIGADE

De leesbrigade

Een groep creatieve denkers en leesspecialisten gaan brainstormen over hoe het wel kan. Vanuit een creatieve blik, out-of-the-box aan de slag om leesverrassingen en nog veel meer toffe creatieve acties te bedenken.

De leesbrigade bestond bij de start uit: Zef Mertens, Henriette Stroeken, Ankie Rutten, Hannelore Rubie (de vrienden van Bibi), Luc Verhaegh en Gies Backus.

Deze expeditie is gestart bij basisschool ’t Spick in Beesel en basisschool de Groenling in Panningen. In samenwerking met bibliotheek Maas en Peel en diverse cultuurmakers. In 2023 is de expeditie uitgebreid naar meer scholen die vragen h

HOE HET BEGON

Yo, apa kabar?  Alles chill hier! Breaking news! We hebben een master feskull idee.  (vertaald: hoi, hoe is het? Met mij alles goed. Er is nieuws en we hebben een cool idee)

Moeilijk he die taal van nu?  Kinderen pikken het moeiteloos op en wij (b)lijken taal stumpers…  Met deze woorden begon de oproep om kinderen mee te laten denken over dit ’taalprobleem’.

Zijn kinderen het probleem of zien de volwassenen van nu een probleem wat er niet is? Lezen kinderen te weinig? Of lezen ze juist anders? In deze expeditie benaderen we ontbreken van leesplezier vanuit een creatieve invalshoek. We beginnen bij de volwassenen. Uit de sessies met kinderen bleek dat zij inderdaad een communicatie-kloof ervaren. Tijd voor actie dus.

We hebben een heuse taalcursus voor deze nieuw ontdekte NT3-ouder ontwikkelt.

We ontwikkelen CHATLANDERS waarin Dr. Saar op zoek gaat naar de mening van kinderen over lezen maar ook over hun ouders, de bieb op school of ???

Maar er komt nog veel meer! Lees hieronder verder als je wil weten wat we nog meer in petto hebben!

WE GAAN OP MISSIE!

Lig je al een jaar wakker van kinderen die niet willen lezen? Of kinderen die lezen niet leuk vinden? Van boeken die niet uitgeleend worden? Hebben jullie een bieb die wel een make-over kan gebruiken? Ben je op zoek naar hoe je gedichten en verhalen onderdeel kunt maken van het lesprogramma? Of hoe je ouders in dit thema mee kunt nemen? Heb je alle boeken al uit of vind je geen mooie…? Ben je op zoek naar mogelijkheden zodat de schoolbieb nog meer gebruikt gaat worden? Ben je zelf niet zo’n lezer? Of ….??? Of??? 

Wat je vraag ook is en wat je ook bezighoudt – wij gaan voor een antwoord dat een creatief feest maakt van lezen en taal. En dat uitgaat wat kinderen zelf vinden! 

Om de vraag van kinderen op te halen gaan we samen met Letterman op missie. We gaan de problemen die kinderen ervaren met lezen op halen. Welke problemen ervaren kinderen? Lezen ze niet graag? En waarom is dat dan? Moeten kinderen boeken lezen? Of kunnen ze ook op een andere manier lezen? We vragen het kinderen zelf! 

DAAROM LANCEREN WE MEDIO NOVEMBER:

Meer weten over LofeLetters? Ga dan naar www.alsjehetonsvraagt.com/lofeletters of bekijk het filmpje hieronder.

En daarna?

Met de input van kinderen gaan we aan de slag. We reiken ideëen aan voor de oplossing. Moet de bieb een make-over hebben? Dat kan! Willen jullie inspiratie/ideëen aangereikt krijgen? Dat kan! Check hieronder alvast de 1e tips.

Wanneer is iets bruikbaar? En inzetbaar? Willen jullie een dag geïnspireerd worden door creatieve makers die met lezen aan de slag gaan? Dat kan! Mail of bel ons!

ACHTERGROND

Deze expeditie is mogelijk dankzij een bijdrage van Lokaal C en onze samenwerkingspartner Co, de Cultuurontwikkelaar.  Onze opdrachtgevers – Akkoord, Dynamiek, Fortior, Kerobei en Prisma ondersteunen deze missie. Scholen die willen meedoen aan deze andere manier en wel van een experiment houden en anders willen kijken naar lezen, leesmotivatie en plezier zijn van harte welkom om mee te doen. Wil je eerst meer info of even sparren? Bel of mail dan met Ankie (team Cultuurpad) 

Onze nieuwsbrief

Meld je aan en blijf op de hoogte van onze activiteiten

Cultuurpad

info@cultuurpad.nl

Postbus 7048
5980 AA Panningen

RSIN: NL850066323B01

Copyright © - Stichting Cultuurpad. Website door Tiki Media

Deze website maakt gebruik van cookies

Cookies kunnen gebruikt worden voor het bijhouden van statistieken, het optimaliseren van de website, integratie van social media en voor marketingdoeleinden.

cookies aanpassen
alle cookies accepteren

Lees meer over cookies in onze privacyverklaring.

deze cookies accepteren