Lezen is hip en niet als spruitjes eten

De expeditie ‘Lezen is hip en niet als spruitjes eten’ is een vernieuwende aanpak voor het probleem rondom leesplezier van kinderen. In deze expeditie onderzoeken we hoe een andere manier van kijken naar dit probleem en de mening van kinderen zelf kan bijdragen aan een oplossing.
Yo, apa kabar? Alles chill hier! Breaking news! We hebben een master feskull idee. (vertaald: hoi, hoe is het? Met mij alles goed. Er is nieuws en we hebben een cool idee)
Moeilijk he die taal van nu? Kinderen pikken het moeiteloos op en wij (b)lijken taal stumpers…
In het kader van de expeditie Lezen is hip en niet als spruitjes lezen hebben we een creatief idee waarvoor we de hulp nodig hebben van kinderen. Daarom zoeken we 3 groepen (groep 6, 7 of 8) die een half uurtje tot max een uur vrij kunnen maken om te brainstormen met ons.
Met deze woorden begon de oproep om kinderen mee te laten denken over dit ’taalprobleem’. Zijn kinderen het probleem of zien de volwassenen van nu een probleem wat er niet is? Lezen kinderen te weinig? Of lezen ze juist anders? In deze expeditie benaderen we ontbreken van leesplezier vanuit een creatieve invalshoek. We beginnen bij de volwassenen.
Uit de sessies met kinderen bleek dat zij inderdaad een communicatie-kloof ervaren. Tijd voor acties dus. In samenwerking met kinderen ontwikkelen we een taalcursus voor volwassenen. Daarna introduceren we 2 helden: Letterman en Dik T die op onderzoek uit gaan waarom kinderen niet graag lezen en samen met de Leesbrigade brengen we tips en creatieve ideeen hoe het anders kan.
Stay tuned!