De expeditie van BS de Peddepoel begon met de vraag: Hoe denken kinderen over lezen en welke goede ideeën hebben ze zodat we het leesonderwijs een boost...
Basisschool ’t Spick zet extra in op lezen. Met focus op leesplezier en motivatie. In het voortraject hebben we twee leeshuisjes laten maken om...
We maakten onderstaand woordweb binnen het thema Bouwen van Argus Clou Natuur en Techniek.
Ook zo’n woordweb, maar dan op maat voor jouw...
ALS JE HET ONS VRAAGT
“Wat is een museum?”, dat is de centrale vraag in een gloednieuw programma dat in opdracht van het Limburgs Museum Venlo...
Het zag er – eind 2021 – weer naar uit dat Vastelaovend 2022 niet ging worden wat we hoopten. Geen hoogheden, trio’s, prinsen en prinsessen....
Kunnen jullie meedenken over de inrichting van onze nieuwe schoolbibliotheek en een bijdrage leveren aan het motto ‘verbinden in verhalen?’....
Casus 1: RESPECT School X loopt vast op respectloos gedrag bij kinderen (van groep 1 tot 8) én ouders en een gebrek aan waarden en normen. Ze zien...
Casus: Aanleiding van het ontwikkelen van deze creatieve interventie was de vraag van 2 scholen rondom thema groepsvorming, meidenvenijn, etc.
Graag...
Casus: Groep 8 van school x is een klas met 17 leerlingen, 6 jongens en 11 meisjeswaar meidenvenijn de sfeer bepaald. Hoe kan een creatieve interventiedeze...
Een leerkracht van groep 8 vroeg ons het thema democratie uit te werken. Hoe kan saaie lesstof anders gebracht worden? Dit thema gaat over de tijd tussen...
Casus 4: GROEPSDYNAMIEKSchool X wil preventief aan de slag met een groep 7 waarin 1 jongen de boventoon voert en rest van de groep kuddegedrag vertoont....
… is de nieuwe naam voor het uitvoeringsprogramma Code ROOD; een programma voor op school en thuis waar kinderen op een creatieve manier aan de...
Inleiding
In november publiceerde de kinderombudsman het rapport ‘Als je het mij vraagt’.
De conclusies:
Kinderen in Nederland zijn over...
In samenwerking met onze partners van Lokaal C hebben we in januari 2023 opdracht gegeven om een film te maken gebaseerd op een casus van het Openbaar...
inspiratie voor de schoolverlaters.
Project: Bureau Kleine ReizenSamenwerking: Pavèl van Houten en Basisschool de Pas (nu NatuurTalent) in HeldenLooptijd: mei t/m juli 2022In het kort:...
We willen voor onze Oekrainse kinderen een uitdagend programma creëren. Kan Cultuurpad ons daarbij helpen?
13 kinderen uit Oekraïne tussen 6 en...
In Baarlo wordt er gewerkt aan een nieuw kunstwerk waarin de geschiedenis van Baarlo wordt uitgebeeld. Een mooie aanleiding om de kinderen in Baarlo mee...
Hoe kan een naschools aanbod bijdragen aan toegang tot cultuur voor iedereen? Hoe creëren we in de wijk Klingerberg een breed aanbod voor kinderen?
Een...
Bezig met het thema watersnoodramp en/of WO2 en wil je de leerlingen met green screen een journaal laten maken? Dan hebben we iets tofs voor jullie! ...
Hoe creëer je interventies op het snijvlak theater/jeugdwerk voor het bespreekbaar maken van thema’s Groepsdruk en Social media in groep 8?
Aanleiding
Dynamiek...
Kunstenaar Pavel van Houten ging de uitdaging aan en werkte in mei-juni-juli 2022 bij basisschool de Pas in de 1e Artist-in-Residence. 20 dagen, 2 dagen...
Snoep voor de leerkracht
Geen inspiratie, maar wel zin om iets te maken of te ontdekken hoe je met eenvoudige materialen en ideeën heel veel kan...
Sportieve activiteiten voor groep 8 tijdens bijvoorbeeld het kamp of de laatste schooldagen.
Suggesties binnen het thema Landschap – Hoe is het daar? (Groep 6-7 | Faqta)
Inspiratie voor activiteiten tijdens de meester- en juffendag.
Het BLINK-thema Machtige Media voor groep 7-8 uitgewerkt in een themablad.
Het Blink thema ‘Dit wil ik zeggen’ voor de middenbouw vertaald naar een themablad.
Het Blink thema Duurzaam Design voor de bovenbouw uitgewerkt in een themablad.
Het thema planten en dieren voor groep 6-7 uit Faqta.
Het thema Bloemetjes en bijtjes uit FaQta vertaald naar een themablad vol ideeen en suggesties. Voor groep 8.
Een themablad bij het Blink thema De Groene Fabriek voor de middenbouw.
Tips en suggesties voor het thema ‘onze sportdag’ voor groep 1-4.
Materialen:
Scrap XL dozen(plastic) afvalmaterialen van thuisTapeLijm
We hebben een aantal dozen met toffe materialen voor jullie! Maak ze open,...
Kunst kijken
Wanneer je kinderen en kunst combineert krijg je de meest fantastische dingen. Kinderen hebben een overdosis aan fantasie! Prikkel de...
De start in groep 3 is voor ouders en kinderen vaak een magisch moment. Eindelijk voor het eerst ‘echt’ leren lezen. Ouders willen hun kind thuis...
Virtual Reality is helemaal hot! Ook om in te zetten in de klas. Op deze pagina vind je tips en trics om zelf aan de slag te gaan.
Toffe apps
CoSpaces...
Een hacker (uit de toekomst) heeft de school gehackt!! Hij heeft de hele school onder controle. Ramen en deuren zitten op slot!
Hij is jaloers op wat...
Trigger
Een opening waarin iemand in een tijdmachine stapt en allerlei wonderlijke uitvindingen tegen komt.
Vorm| inspiratie
Back tot the...
Pfff… wat een nieuws. Lockdown verlengd. Scholen nog dicht. Nog langer thuisjuf zijn, niet echt kunnen werken… Langzaam maar zeker krijg ik hier echt...
BLOG – Donderdag 19|11|2020 Ik ben op weg naar een afspraak met een groepje kinderen. Zin in, spannend zelfs, eindelijk weer eens een school van...
Klik op de afbeelding om deze te vergroten.
HOE KUN JE ERMEE AAN DE SLAG?Laat alle kinderen kennismaken met doe-woorden (technieken) en materialen...
Klik op de afbeelding om te vergroten.
HOE KUN JE ERMEE AAN DE SLAG?Laat alle kinderen kennismaken met doe-woorden (technieken) en materialen uit...
Klaar om te gamen?Zoals de naam doet voordoen is dit hoorspel bedoeld voor groep 8 maar kan ook voor andere groepen ingezet worden.
Een geheim databedrijf...
We gaan met de hele school een carnavalsuitzending maken. In groepen gaan we aan de slag met het voorbereiden van diverse acts.
Denk daarbij aan dansmarietjes...
EXCURSIES: de deur uit!
Bezoek aan een kasteel in de regio of provincie:
Kasteel Horst Kasteel de Keverberg in Kessel Kasteel...
Op zoek naar een alternatief voor de musical? Naar een tof afscheid voor groep 8 binnen de huidige maatregelen? Wij willen jullie daar uiteraard graag...
Hoe creëren we – samen met partners- een rijk naschools programma in onze wijk?
We ondersteunen OJBS de Toermalijn uit Tegelen bij de ontwikkeling...
De scholen van Dynamiek zijn al jaren bezig met het integreren van cultuur in het curriculum. Ze weten hoe ze cultuur kunnen inzetten zodat het bijdraagt...
Het jaarplan van Prisma bestaat uit drie onderdelen: de verbinding van cultuureducatie met wetenschap en techniek, de ontwikkeling van een talentenapp...
In 2018-2019 heeft de school een visie op cultuureducatie geformuleerd. Basisschool Natuurlijk! staat voor: Krachtig, stabiel, overtuigend. Natuurlijk,...
2 pilotscholen: Kleurrijk en de Zuidstroom
BS Kleurrijk zet in op talentontwikkeling. Er is een verandergroep talentontwikkeling geformeerd die zich...
Pilot de Weiert en de Wegwijzer
De Weiert en De Wegwijzer (voorheen ’t Kapelke) hebben een visie op creativiteit ontwikkeld en zijn aan de slag...
groep 1-8 | 126 leerlingen
Onderzoeksvraag: hoe werkt een muziektechnologie hoek in de klas/school? Hoe kunnen we meer buiten de gebaande...
groep 1-8 | 55 leerlingen
Onderzoeksvraag: hoe kunnen we robotica inzetten binnen ons onderwijs?
In het volgende thema ‘microwereld’ werken...
Groep 7-8| 56 leerlingen
We doen mee aan CHECK omdat het ons streven is om een rijke leeromgeving te creëren. Tevens willen wij zoveel mogelijk aansluiten...
groep 1-8 | beide scholen, alle leerlingen.
Onderzoeksvraag: Wij willen onderzoeken hoe technologie ingezet kan worden binnen ons themawerk. We willen...
92 leerlingen | groep 5-8
Onderzoeksvraag: We willen mediakunsteducatie integreren binnen Jeelo (WO).
Doel:
Wereld dichterbij halen en in...
Groep 6 | 21 leerlingen van de Klingerberg is aan de slag gegaan met thema WO2 en een combinatie van geschiedenis, drama en media en maakten een eigen...
16 leerlingen | groep F (9-10 jaar)
Onderzoeksvraag: We willen mediakunst integreren binnen themalessen WO en passend bij het niveau en beleving...
Kinderen worden mediamakers: ICT-ambassadeurs!
Leerling wordt ambassadeur – laat ze experimenteren, leren over technologie – terugkoppelen...
342 leerlingen | alle groepen
Onderzoeksvraag: Op welke manier kan media en technologie ons onderwijsaanbod versterken?
Titus Brandsma zet in...
108 leerlingen | alle groepen
Onderzoeksvraag: We willen mediakunst integreren binnen ons onderwijsconcept waar we werken met leerarrangementen.
Doel:...
Nieuweschool in Panningen is 1 van de CHECK-scholen. Ze willen mediakunsteducatie inzetten binnen de projecten. Dit is een voorbeeld van uitwerking van...
Dynamiek Scholengroep lanceerde in 2020 Droompot: een walhalla voor vernieuwers! Een innovatiefonds om medewerkers en leerlingen uit te dagen tot leren....
Scholen zetten kunst en cultuur in als middel om te leren leren. Hoe kun je met kunst en cultuur een thema verrijken? Hoe kan leren boeiender, cooler...
Stop de onderdrukking van creativiteit en neem deel aan GNOE! het Groots Nationaal Ontknutsel Experiment.
Kinderen zijn al op jonge leeftijd...
Zelf aan de slag met de brandweer? Via de website Brandweer op school zijn er voor alle groepen lessen beschikbaar, die zelf in de klas...
Hoe kun je kinderen enthousiast maken om te leren automatiseren. Cultuurmakers Jan en Ko, Harry Hendriks en Wendy van Dijk ontwikkelden hiervoor TAFELMANIEREN....
ESCAPE ROOM: LUKT NIET
Een hacker (uit de toekomst) heeft de school gehackt!! Hij heeft de hele school onder controle. Ramen en deuren zitten op slot!
Hij...