Welkom op onze inspiratiepagina! Klaar om rond te neuzen? Start hieronder. 

In de zoekbalk typ je zoektermen zoals thema’s, vakken, onderwerpen of disciplines. Of klik op 1 van onderwerpen die zijn aanbevolen door ons. Combineren kan ook!

Zin om het vandaag eens heel anders te doen? Laat je dan inspireren door de ideeën van de Inspiratiemachine.

Leesexpeditie de peddepoel

De expeditie van BS de Peddepoel begon met de vraag: Hoe denken kinderen over lezen en welke goede ideeën hebben ze zodat we het leesonderwijs een boost...

Leesexpeditie: 't Spick

Basisschool ’t Spick zet extra in op lezen. Met focus op leesplezier en motivatie. In het voortraject hebben we twee leeshuisjes laten maken om...

Bouwen

We maakten onderstaand woordweb binnen het thema Bouwen van Argus Clou Natuur en Techniek. Ook zo’n woordweb, maar dan op maat voor jouw...

wat is een museum volgens kinderen?

ALS JE HET ONS VRAAGT “Wat is een museum?”, dat is de centrale vraag in een gloednieuw programma dat in opdracht van het Limburgs Museum Venlo...

De VOT

Het zag er – eind 2021 – weer naar uit dat Vastelaovend 2022 niet ging worden wat we hoopten. Geen hoogheden, trio’s, prinsen en prinsessen....

Verbinden in verhalen

Kunnen jullie meedenken over de inrichting van onze nieuwe schoolbibliotheek en een bijdrage leveren aan het motto ‘verbinden in verhalen?’....

RESPECT

Casus 1: RESPECT School X loopt vast op respectloos gedrag bij kinderen (van groep 1 tot 8) én ouders en een gebrek aan waarden en normen. Ze zien...

GROEPSVORMING

Casus: Aanleiding van het ontwikkelen van deze creatieve interventie was de vraag van 2 scholen rondom thema groepsvorming, meidenvenijn, etc. Graag...

Meidenvenijn | groepsdruk

Casus: Groep 8 van school x is een klas met 17 leerlingen, 6 jongens en 11 meisjeswaar meidenvenijn de sfeer bepaald. Hoe kan een creatieve interventiedeze...

Democratie

Een leerkracht van groep 8 vroeg ons het thema democratie uit te werken. Hoe kan saaie lesstof anders gebracht worden? Dit thema gaat over de tijd tussen...

KICKBOKSEN VOOR MEER SUPER POWER

Casus 4: GROEPSDYNAMIEKSchool X wil preventief aan de slag met een groep 7 waarin 1 jongen de boventoon voert en rest van de groep kuddegedrag vertoont....

May de force be with you...

… is de nieuwe naam voor het uitvoeringsprogramma Code ROOD; een programma voor op school en thuis waar kinderen op een creatieve manier aan de...

Grut-tv geeft kinderen een stem!

Inleiding In november publiceerde de kinderombudsman het rapport ‘Als je het mij vraagt’. De conclusies: Kinderen in Nederland zijn over...

Film red jezelf

In samenwerking met onze partners van Lokaal C hebben we in januari 2023 opdracht gegeven om een film te maken gebaseerd op een casus van het Openbaar...

Bureau kleine reizen: interview

Project: Bureau Kleine ReizenSamenwerking: Pavèl van Houten en Basisschool de Pas (nu NatuurTalent) in HeldenLooptijd: mei t/m juli 2022In het kort:...

programma voor oekraïnse kinderen

We willen voor onze Oekrainse kinderen een uitdagend programma creëren. Kan Cultuurpad ons daarbij helpen? 13 kinderen uit Oekraïne tussen 6 en...

Historische tocht Baarlo

In Baarlo wordt er gewerkt aan een nieuw kunstwerk waarin de geschiedenis van Baarlo wordt uitgebeeld. Een mooie aanleiding om de kinderen in Baarlo mee...

Expeditie klingerberg: actie in de wijk!

Hoe kan een naschools aanbod bijdragen aan toegang tot cultuur voor iedereen? Hoe creëren we in de wijk Klingerberg een breed aanbod voor kinderen? Een...

GREENSCREEN (doe-het-zelf)

Bezig met het thema watersnoodramp en/of WO2 en wil je de leerlingen met green screen een journaal laten maken? Dan hebben we iets tofs voor jullie! ...

Expeditie PO-VO dynamiek

Hoe creëer je interventies op het snijvlak theater/jeugdwerk voor het bespreekbaar maken van thema’s Groepsdruk en Social media in groep 8?  Aanleiding Dynamiek...

Bureau kleine reizen | air2022

Kunstenaar Pavel van Houten ging de uitdaging aan en werkte in mei-juni-juli 2022 bij basisschool de Pas in de 1e Artist-in-Residence. 20 dagen, 2 dagen...

De snoepwinkel

Snoep voor de leerkracht Geen inspiratie, maar wel zin om iets te maken of te ontdekken hoe je met eenvoudige materialen en ideeën heel veel kan...

Activiteiten groep 8

Sportieve activiteiten voor groep 8 tijdens bijvoorbeeld het kamp of de laatste schooldagen.

Landschap | Hoe is het daar?

Suggesties binnen het thema Landschap – Hoe is het daar? (Groep 6-7 | Faqta)

Meester- en juffendag | groep 1-2

Inspiratie voor activiteiten tijdens de meester- en juffendag.

Machtige media

Het BLINK-thema Machtige Media voor groep 7-8 uitgewerkt in een themablad.

Dit wil ik zeggen

Het Blink thema ‘Dit wil ik zeggen’ voor de middenbouw vertaald naar een themablad.

Duurzaam design

Het Blink thema Duurzaam Design voor de bovenbouw uitgewerkt in een themablad.

Planten en dieren

Het thema planten en dieren voor groep 6-7 uit Faqta.

Bloemetjes en bijtjes

Het thema Bloemetjes en bijtjes uit FaQta vertaald naar een themablad vol ideeen en suggesties. Voor groep 8.

De Groene Fabriek

Een themablad bij het Blink thema De Groene Fabriek voor de middenbouw.

Onze sportdag

Tips en suggesties voor het thema ‘onze sportdag’ voor groep 1-4.

Challenge 3: Kunst met afval

Materialen: Scrap XL dozen(plastic) afvalmaterialen van thuisTapeLijm We hebben een aantal dozen met toffe materialen voor jullie! Maak ze open,...

Challenge 1 Kunst kijken & namaken

Kunst kijken Wanneer je kinderen en kunst combineert krijg je de meest fantastische dingen. Kinderen hebben een overdosis aan fantasie! Prikkel de...

Wouter en Klaasje in het Ureversum

De start in groep 3 is voor ouders en kinderen vaak een magisch moment. Eindelijk voor het eerst ‘echt’ leren lezen. Ouders willen hun kind thuis...

VR in de klas

Virtual Reality is helemaal hot! Ook om in te zetten in de klas. Op deze pagina vind je tips en trics om zelf aan de slag te gaan. Toffe apps CoSpaces...

Virtuele escaperoom: LUKT NIET!

Een hacker (uit de toekomst) heeft de school gehackt!! Hij heeft de hele school onder controle. Ramen en deuren zitten op slot! Hij is jaloers op wat...

Wonderlijke uitvindingen

Trigger Een opening waarin iemand in een tijdmachine stapt en allerlei wonderlijke uitvindingen tegen komt. Vorm| inspiratie Back tot the...

Hoe kom je in de flow?

Pfff… wat een nieuws. Lockdown verlengd. Scholen nog dicht. Nog langer thuisjuf zijn, niet echt kunnen werken… Langzaam maar zeker krijg ik hier echt...

Vol verwachting klopt mijn hart...

BLOG – Donderdag 19|11|2020 Ik ben op weg naar een afspraak met een groepje kinderen. Zin in, spannend zelfs, eindelijk weer eens een school van...

De ULTIEME Doe-woorden lijst

Klik op de afbeelding om deze te vergroten. HOE KUN JE ERMEE AAN DE SLAG?Laat alle kinderen kennismaken met doe-woorden (technieken) en materialen...

De ULTIEME Materialen-lijst

Klik op de afbeelding om te vergroten. HOE KUN JE ERMEE AAN DE SLAG?Laat alle kinderen kennismaken met doe-woorden (technieken) en materialen uit...

Het groep 8 fenomeen

Klaar om te gamen?Zoals de naam doet voordoen is dit hoorspel bedoeld voor groep 8 maar kan ook voor andere groepen ingezet worden. Een geheim databedrijf...

Carnaval TV-show

We gaan met de hele school een carnavalsuitzending maken. In groepen gaan we aan de slag met het voorbereiden van diverse acts. Denk daarbij aan dansmarietjes...

Monniken en ridders

EXCURSIES: de deur uit! Bezoek aan een kasteel in de regio of provincie:  Kasteel Horst Kasteel de Keverberg in Kessel Kasteel...

Afscheid groep 8 alternatieven

Op zoek naar een alternatief voor de musical? Naar een tof afscheid voor groep 8 binnen de huidige maatregelen? Wij willen jullie daar uiteraard graag...

De Toermalijn | verlengde schooldag

Hoe creëren we – samen met partners- een rijk naschools programma in onze wijk?  We ondersteunen OJBS de Toermalijn uit Tegelen bij de ontwikkeling...

Dynamiek | Lokaal C

De scholen van Dynamiek zijn al jaren bezig met het integreren van cultuur in het curriculum. Ze weten hoe ze cultuur kunnen inzetten zodat het bijdraagt...

Prisma | Lokaal C

Het jaarplan van Prisma bestaat uit drie onderdelen: de verbinding van cultuureducatie met wetenschap en techniek, de ontwikkeling van een talentenapp...

Talenten bij Natuurlijk!

In 2018-2019 heeft de school een visie op cultuureducatie geformuleerd. Basisschool Natuurlijk! staat voor: Krachtig, stabiel, overtuigend. Natuurlijk,...

Fortior | talentontwikkeling

2 pilotscholen: Kleurrijk en de Zuidstroom BS Kleurrijk zet in op talentontwikkeling. Er is een verandergroep talentontwikkeling geformeerd die zich...

Fortior | creativiteit

Pilot de Weiert en de Wegwijzer De Weiert en De Wegwijzer (voorheen ’t Kapelke) hebben een visie op creativiteit ontwikkeld en zijn aan de slag...

De Bottel | CHECK

groep 1-8 | 126 leerlingen  Onderzoeksvraag: hoe werkt een muziektechnologie hoek in de klas/school? Hoe kunnen we meer buiten de gebaande...

De School | CHECK

groep 1-8 | 55 leerlingen Onderzoeksvraag: hoe kunnen we robotica inzetten binnen ons onderwijs?  In het volgende thema ‘microwereld’ werken...

KC Leef | CHECK

Groep 7-8| 56 leerlingen We doen mee aan CHECK omdat het ons streven is om een rijke leeromgeving te creëren. Tevens willen wij zoveel mogelijk aansluiten...

De Weiert/ Wegwijzer | CHECK

groep 1-8 | beide scholen, alle leerlingen. Onderzoeksvraag: Wij willen onderzoeken hoe technologie ingezet kan worden binnen ons themawerk. We willen...

De Triolier | CHECK

92 leerlingen | groep 5-8 Onderzoeksvraag: We willen mediakunsteducatie integreren binnen Jeelo (WO).  Doel: Wereld dichterbij halen en in...

De Klingerberg | CHECK

Groep 6 | 21 leerlingen van de Klingerberg is aan de slag gegaan met thema WO2 en een combinatie van geschiedenis, drama en media en maakten een eigen...

De Schans | CHECK

16 leerlingen | groep F (9-10 jaar) Onderzoeksvraag: We willen mediakunst integreren binnen themalessen WO en passend bij het niveau en beleving...

De Regenboog | CHECK

Kinderen worden mediamakers: ICT-ambassadeurs! Leerling wordt ambassadeur – laat ze experimenteren, leren over technologie – terugkoppelen...

Titus Brandsma | CHECK

342 leerlingen | alle groepen Onderzoeksvraag: Op welke manier kan media en technologie ons onderwijsaanbod versterken?  Titus Brandsma zet in...

De Lings | CHECK

108 leerlingen | alle groepen Onderzoeksvraag: We willen mediakunst integreren binnen ons onderwijsconcept waar we werken met leerarrangementen.  Doel:...

Nieuweschool | Check

Nieuweschool in Panningen is 1 van de CHECK-scholen. Ze willen mediakunsteducatie inzetten binnen de projecten. Dit is een voorbeeld van uitwerking van...

Droompot | Dynamiek

Dynamiek Scholengroep lanceerde in 2020 Droompot: een walhalla voor vernieuwers! Een innovatiefonds om medewerkers en leerlingen uit te dagen tot leren....

We DENKEN mee

Scholen zetten kunst en cultuur in als middel om te leren leren. Hoe kun je met kunst en cultuur een thema verrijken? Hoe kan leren boeiender, cooler...

Blog: waarom G.N.O.E.?

Stop de onderdrukking van creativiteit en neem deel aan GNOE! het Groots Nationaal Ontknutsel Experiment.  Kinderen zijn al op jonge leeftijd...

Brandweerlessen - DIY

Zelf aan de slag met de brandweer? Via de website  Brandweer op school zijn er voor alle groepen lessen beschikbaar, die zelf in de klas...

Tafelmanieren

Hoe kun je kinderen enthousiast maken om te leren automatiseren. Cultuurmakers Jan en Ko, Harry Hendriks en Wendy van Dijk ontwikkelden hiervoor TAFELMANIEREN....

Virtual Escaperoom - Hacked

ESCAPE ROOM: LUKT NIET Een hacker (uit de toekomst) heeft de school gehackt!! Hij heeft de hele school onder controle. Ramen en deuren zitten op slot! Hij...

Onze nieuwsbrief

Meld je aan en blijf op de hoogte van onze activiteiten

Cultuurpad

info@cultuurpad.nl

Postbus 7048
5980 AA Panningen

RSIN: NL850066323B01

Copyright © - Stichting Cultuurpad. Website door Tiki Media

Deze website maakt gebruik van cookies

Cookies kunnen gebruikt worden voor het bijhouden van statistieken, het optimaliseren van de website, integratie van social media en voor marketingdoeleinden.

cookies aanpassen
alle cookies accepteren

Lees meer over cookies in onze privacyverklaring.

deze cookies accepteren