Wonderlijke uitvindingen

Trigger

Een opening waarin iemand in een tijdmachine stapt en allerlei wonderlijke uitvindingen tegen komt.

Vorm| inspiratie

Back tot the future

Kruip in de huid van Doc Brown, Professor Barbaras, Willy Wortel….

Ga echt back to the future en bouw een tijdmachine.

Bekijk samen de film Back tot the future in Dok Cinema

How it’s made of Proefkeuken

‘Proefkeuken’ is een programma van Zapp waar onderzocht wordt hoe producten hoe de producten om ons heen worden gemaakt. Van kleine alledaagse voorwerpen, zoals knakworsten en een skateboard. Van begin tot het eind wordt gekeken hoe alles wordt gemaakt – van grondstof tot eindproduct.

Jullie gaan een eigen versie van Proefkeuken maken.

Elke groep kiest een aantal producten uit en onderzoekt de werking, vorm en materiaalgebruik.

Formuleer bij elk product een onderzoeksvraag.

Bij elke vraag zoeken leerlingen zelf uit ‘Proefkeuken. Ze kunnen hierbij een hulplijn inzetten (lijstje bedrijven met namen uit de omgeving, ouders met expertise).

Tijdens de afsluiting presenteren de kinderen in groepjes wat ze ontdekt hebben.

Optioneel: opnames maken met filmkit/ipads om er een echt programma van te maken. Link naar gebruik computer.

Een programma wat nog verder gaat is ‘How it’s made’ van Discovery. Hier wordt nog de stap gemaakt van ambacht naar massaproductie.

Repair cafe op school

Gedurende het thema is er een repair cafe op school. Kinderen brengen spullen mee en draaien deze uit elkaar, repareren ze. Groep vrijwilligers regelen als hulp. Eventueel Repair Cafe ook openstellen voor mensen uit dorp.

het Superbrein

De leerlingen worden uitgedaagd een oplossing te vinden voor een moeilijk probleem.

Bijvoorbeeld:

  • Hoe kan je in een minuut zo veel mogelijk ballonnen kapotmaken.
  • Maak een voertuig dat op wind (stevige blazer) voortbeweegt en kegels om moet gooien.
  • Hoe kan iemand in 30 seconden zo veel mogelijk (bijv. 30 ) ballen vangen.
  • Maak een blaassysteem waarmee je heliumballonnen een parcour kan laten afleggen (onder en over obstakels)

Het beste idee van Nederland

Oude afleveringen bekijken en zelf aan de slag.

Materialen:

Dit thema leent zich bij uitstek om het op de GNOE-manier aan te maken. Creer een uitvinderslab in de hal of in een lokaal en laat de kinderen prutsen en klooien met hun uitvindingen. Zorg voor een rijk en verrassend aanbod van materiaal. Ter inspiratie de GNOE-materialenlijst.

Activiteiten | erop uit

Theater Talent

(Groep 1 – 8)
Al spelend aan de slag met een taak leren. Met theater kan alles, dus uitvindingen doen geeft creatieve mogelijkheden om je helemaal in uit te leven (het hoeft niet te kloppen of echt te kunnen!). Hoe beeld je beroepen uit van vroeger, nu en later? Kunnen we nieuwe beroepen bedenken en hoe zien die er dan uit? Speel ze maar eens. Welke (theater) technieken passen politieke mensen toe in de dagelijkse praktijk? Ook zij worden daarop getraind. Zo kunnen leerlingen anders gaan kijken naar hoe mensen spreken in het openbaar (mooie voorbereiding op bezoek aan den Haag). Eenvoudige strategieën (kinderversie) leren toepassen!

Iedere groep/thema gaat aan de slag met als leidraad: “Later”. Zo komt iedere groep uiteindelijk tot een stukje om te presenteren a 10 minuten.

Uitvinders excursie

(Groep 5 – 8)
Bij de Ontdekfabriek in Eindhoven ga je, na het beleven van een spannende speelfilm, onder begeleiding zelf uitvindingen bouwen binnen de beleving van de film! Je blijft als groep bij elkaar en krijgt een of meer vaste begeleiders van De Ontdekfabriek. Er zijn 5 verschillende avonturen beschikbaar:

De Uitvinders en Het Zonnewiel (aanbevolen voor groep 8, tijdsduur 3,5 uur)
De Uitvinders en Het Verborgen Oog (aanbevolen voor groep 7, tijdsduur 3 uur en

een kwartier)
De Uitvinders en De Verdronken Rivier (aanbevolen voor groep 6, tijdsduur 3 uur) De Uitvinders in Afrika (aanbevolen voor groep 5, tijdsduur ongeveer 3 uur

Eenvoudige machines

(Groep 4 – 5)
Vele handen maken licht werk. Eenvoudige machines doen dat ook!

Om het zware werk van de mens eenvoudiger te maken zijn we eenvoudige machines gaan maken door de eeuwen heen. En velen daarvan gebruiken we vandaag de dag nog steeds. Denk bijvoorbeeld aan het wiel, misschien wel de belangrijkste uitvinding ooit!
De kinderen worden zich ervan bewust dat ze deze 6 eenvoudige machines (schroef, wig, hellend vlak, wiel & as, katrol en hefboom) iedere dag weer gebruiken, zonder dat ze het in de gaten hebben. Alle kinderen rouleren in groepjes langs verschillende activiteiten, zodat ze met elke van de eenvoudige machines aan de slag kunnen.

Uitvinders – Curiosityworld

(Groep 5 – 8)
Altijd fascinerend gevonden. De wereld van de uitvinders. Vaak is per toeval iets uitgevonden of juist iets uitgevonden om het leven wat makkelijker te maken. Denk aan de uitvinding van de stoommachine met als gevolg de Industriële Revolutie dat in Engeland begon en Nederland decennia lang achterbleef. Of de uitvinding van de telefoon, de gloeilamp, de computer of de… en zo kun je vele voorbeelden en namen opnoemen. Tijdens deze kinderworkshop gaan we een rondje maken langs beroemde en minder beroemde uitvinders en zullen ontdekken waar hun passie en uithoudingsvermogen lagen om het te vinden. Een interessante lezing, gevolgd door praktijk.

Jullie eigen Teylersmuseum

(Groep 3 – 8)
Het Teylersmuseum is het oudste museum van Nederland en daar staan allerlei objecten of opstellingen uit laboratoria die professoren in vroeger tijden hebben gemaakt. Kies een foto van een object uit het museum en ga eens bedenken (zonder vooraf informatie te hebben gelezen) waarvoor dit apparaat ooit is uitgevonden.

https://www.teylersmuseum.nl/nl/collectie/instrumenten-overzicht

Nu ga je zelf aan de slag. Maak een instrument na of verzin een eigen instrument! Maak samen met je groep een eigen ‘uitvinders-museum’.

Bouw je eigen robot!

(Groep 3 – 6)
Van gedemonteerde apparaten maken we onze eigen robot. Wat voor mooie uitvinden worden er gedaan? Nieuwe toepassingen van al bestaande onderdelen.

Natuurlijk worden jullie begeleid door een uitvinder met technische kennis.

Hulpmiddelen in het huishouden

(Groep 1 – 8)
Vroeger was het huishouden veel zwaarder dan nu omdat er geen huishoudelijke apparaten waren. Alles moest met de hand. Denk aan het vegen van de vloer met de bezem, wat tegenwoordig met de stofzuiger en soms zelfs al met een robotstofzuiger gebeurt. We gaan onder leiding van een ontwerper brainstormen over handige huishoudelijke apparaten die nog niet bestaan! Wat mis jij in het huishouden wat handig zou zijn? Laten we het samen uitvinden!

DIY TECHNIEK

Groep 5/6
Onderzoeksles 2 van Blink: techniek van dieren koppelen aan een techniekopdracht van de parachute
Onderzoeksles 4 van Blink: uitvinder van de toekomst
Maak je eigen waterraket
Maak je eigen zweefvliegtuig (evt. koppelen aan onderzoeksles 2 van Blink)
Maak een stippellijntrekker
Maak een flipperkast
Maak een kabelbaan (snaarwielen)
Maak een ballensorteermachine   Maak een webpad over uitvindingen: https://webpad-uitvindingen.yurls.net/nl/page/677500

Onze nieuwsbrief

Meld je aan en blijf op de hoogte van onze activiteiten

Cultuurpad

info@cultuurpad.nl

Postbus 7048
5980 AA Panningen

RSIN: NL850066323B01

Copyright © - Stichting Cultuurpad. Website door Tiki Media

Deze website maakt gebruik van cookies

Cookies kunnen gebruikt worden voor het bijhouden van statistieken, het optimaliseren van de website, integratie van social media en voor marketingdoeleinden.

cookies aanpassen
alle cookies accepteren

Lees meer over cookies in onze privacyverklaring.

deze cookies accepteren