Thema pruiken en revoluties

SUGGESTIES OM MET HET THEMA AAN DE SLAG TE GAAN

Rapworkshop ‘kruip eens in de huid van Napoleon’.

Verzamel alles wat je weet over Napoleon en verwerk dit samen met een rapper in de nieuwste rapsensatie over Napoleon Bonaparte.

Portretworkshop Franse Revolutie

Tover jezelf om tot iemand uit de tijd van de Franse Revolutie; schilder je eigen zelfportret.  Inclusief het maken van een passende pruik of hoofddeksel.

Een maquette maken. Maak een maquette van La Bastille, eenvoudig of heel gedetailleerd.

Workshop kostuum maken olv Marie-Louise Fransen

Welke kleding droegen de mensen in de tijd van de Franse Revolutie?

Workshop barok muziek

Aan de slag met misschien wel het meest bekende muziekstuk uit de Barokperiode: De vier jaargetijden van Vivaldi. Schilderen of collages maken aan de hand van een van de seizoenen uit dit muziekstuk.

Stop-motion filmpjes

Zoals je al aangaf, stop-motion kan heel goed werken voor dit thema.

Kostuumontwerp & Modeshow

Laat de kinderen kostuums ontwerpen en maken die passen bij de verschillende sociale klassen van die tijd. Je kunt hierbij werken met papier, stoffen of zelfs gerecycleerde materialen.

Organiseer een “Pruiken en Revoluties” modeshow waarin de kinderen hun ontwerpen kunnen tonen en uitleggen hoe hun kleding symbolisch is voor de mensen die ze vertegenwoordigen (arm vs. rijk, Franse invloeden in de kledingstijl).

Workshop pruiken maken

Schrijfoefening: Brieven uit het verleden

De kinderen kunnen zich voorstellen dat ze in de 18e eeuw leven en een brief schrijven aan een vriend in een ander land. Ze beschrijven hun dagelijkse leven, de politieke veranderingen, of hoe ze de Franse tijd in Nederland ervaren.

Een andere schrijfoefening kan zijn dat ze een “protestbrief” schrijven naar een koning of politieke leider, waarin ze pleiten voor burgerrechten, geïnspireerd door de Verlichting.

Kan onder leiding van een schrijver.

Virtual Reality of Augmented Reality

Met een eenvoudige VR-bril (zoals Google Cardboard) kunnen de kinderen “rondlopen” in een virtueel 18e-eeuws buitenhuis of een stad zoals Den Haag in de tijd van de Franse overheersing.

Franse Revolutie & Napoleon Rollenspel

Organiseer een rollenspel waarin de kinderen verschillende rollen aannemen, zoals Napoleon, Lodewijk Napoleon, of een burger die zijn stem laat horen tijdens de opkomst van de Bataafse Republiek.

Het rollenspel kan verschillende scènes bevatten, zoals een politieke vergadering waar de kinderen hun eigen “grondrechten” formuleren en bespreken, geïnspireerd door de Verlichting.

Kan onder leiding van een theatermaker/dramadocent

Rijk vs. arm

Verdeel de klas in twee groepen, waar de ene groep een “rijk” gezin is en de andere groep een “arm” gezin. Laat ze onderzoeken hoe hun leven verschilde (eten, kleding, huizen) en deze verschillen presenteren.

Je kunt dit buiten het klaslokaal brengen door bijvoorbeeld een veldtocht naar een landgoed of buitenhuis uit die periode te maken, waar ze deze verschillen in real-time kunnen zien.

Buitenhuis Tekenopdracht

Zoals je al aangaf, kunnen kinderen een buitenhuis tekenen. Dit kan worden uitgebreid door ze te laten nadenken over de inrichting van zo’n huis, het landgoed eromheen, en hoe dit verschilde van de huizen van de arbeidersklasse. Ze kunnen ook een maquette van het buitenhuis maken met eenvoudige materialen zoals karton, papier-maché, of LEGO.

Kan onder leiding van een kunstenaar

Tijdcapsule maken

Laat de kinderen een “tijdcapsule” maken met objecten die symbolisch zijn voor de Pruikentijd en de Revoluties. Dit kunnen tekeningen, miniatuur kostuums, politieke pamfletten, of kopieën van filosofische werken uit die tijd zijn. De tijdcapsule kan worden begraven op het schoolterrein of in de klas bewaard voor toekomstige leerlingen om te ontdekken.

We’ve got the blues……..

De blues is ontstaan uit de liedjes die de slaven zongen op de plantages. De blues gaat bijna altijd over dingen in het leven die niet zo leuk zijn. Wij gaan een moderne versie maken van de blues. Kiezen we een onderwerp waar we ons zorgen over maken of gaan we juist voor iets waar we blij van worden? Je kunt je natuurlijk ook in leven in het leven van een slaaf…………

Staatsieportret of aardappeleters?

In de tijd van Koning Willem 1 wilden rijke mensen graag laten zien hoe statig en machtig ze waren. Vaak gaven ze schilders de opdracht een mooi schilderij te maken waar ze zo mooi mogelijk op stonden. In tegenstelling tot deze staatsieportretten staat het schilderij “de aardappeleters” van van Gogh. Van Gogh laat in dit schilderij een arm gezin zien en hoe zij leefden. Hoe zou jij zelf het liefste zijn vastgelegd in die tijd. Zet jezelf op het doek!

Staatsieportretten

Napoleon liet zich graag als absolute heerser vastleggen op het witte doek. Maak je eigen staatsieportret van jezelf als heerser.

Onze nieuwsbrief

Meld je aan en blijf op de hoogte van onze activiteiten

Cultuurpad

info@cultuurpad.nl

Postbus 7048
5980 AA Panningen

RSIN: NL850066323B01

Copyright © - Stichting Cultuurpad. Website door Tiki Media

Deze website maakt gebruik van cookies

Cookies kunnen gebruikt worden voor het bijhouden van statistieken, het optimaliseren van de website, integratie van social media en voor marketingdoeleinden.

cookies aanpassen
alle cookies accepteren

Lees meer over cookies in onze privacyverklaring.

deze cookies accepteren