Nieuweschool | Check

Nieuweschool in Panningen is 1 van de CHECK-scholen. Ze willen mediakunsteducatie inzetten binnen de projecten. Dit is een voorbeeld van uitwerking van thema NATUUR met behulp van nieuwe technologieën en cultuureducatie. Doelen:

  • In de wereld stappen
  • Ervaren en beleven van geschiedenis op eigentijdse manier 
  • Handvaten om met deze technieken te werken 
  • Materiaal ontwikkelen door onze leerlingen 

Woordcloud

De uitwerking

GROEP 5 DIEREN  Alles over dieren | Exotische dieren

  • Experiment
  • Onderzoeken van dieren 
  • Stadia/proces in beeld brengen 

Technieken: timelaps, stopmotion en film 

  1. Onderzoek naar exotisch leven in en om de school; wat vind je in de grond (wormen, pissebed, etc), zitten er salamanders, vlinders? Eventueel deze onderzoeken met microscopen.  Door Maaike van Strijp 
  2. Excursie naar Missiemuseum (collectie opgezette dieren) en bezoek Carnivora aan school 
  3. Aan de slag met maken: bedenk en ontwerp je eigen exotische dier (klei, bestaande beestjes ombouwen) en maak er een filmpje van met behulp van stopmotion. 

of 

Bedenk en maak samen als groep 1 groot exotisch dier (bijvoorbeeld met pvc zoals strandbeest Theo Janssen https://www.youtube.com/watch?v=LewVEF2B_pM en laat het bewegen met behulp van media (stopmotion) 

Eventueel in samenwerking met Den Hulster die ook hun eigen strandbeest van pcv hebben gebouwd. 

GROEP 6/7 MENSEN  In het lichaam duiken/kijken. Zintuigen en hart 

Gebaseerd op de oude filmpjes van Er was eens … gaan de leerlingen hun eigen reis door het lichaam maken. 

Technieken:         animatie, vr studio, film

  1. Bezoek aan expositie en Nemo of Philips Museum kijk in je lijf of workshop pret met je skelet 
  2. Intro met röntgenshirt en AR,/hart en AR en  introductieworkshop VR Studio door Roel en/of  Ruud om te laten zien wat VR studio is en kan 
  3. Aan de slag: Na een korte introductie gaan de leerlingen gaan in groepjes van 5 of 6 kinderen aan de slag om een reis door het lichaam te maken. Allereerst wordt met doeken, stoelen etc. een hutje gebouwd, in dit hutje gaan we een deel van ons lichaam nabootsen. Hoe ziet dat er van binnen uit, onze longen, het hart of je darmen bijvoorbeeld? Dit kan met allerlei materialen die de kinderen van thuis meenemen… Daarna gaan we met een 360 camera het orgaan bekijken. De chirurg van het groepje zal met zijn assistenten de andere leerlingen meenemen in een reis door het orgaan.

Groep 8 VERLIEFDHEID / SEKSUELE VOORLICHTING Wat gebeurt er in je hersenen als je verliefd bent, emoties, welke chemische stoffen, hoe ga je er mee om? Hoe zeg je nee. 

  1. Start: VOORSTELLING BIJNA 11 ENZO

Bijna 11 enzo is een voorstelling over puberen, seksualiteiten grenzen stellen. De voorstelling gaat over Daan, Kim en Fleur. Drieachtste-groepers die op zoek zijn naar zichzelf, de liefde en hun grenzen. Peter, de Fee, een quizmaster en zijn assistentes doen ook nog mee. De voorstelling behandeld thema’s als vriendschap, vlinders in je buik, liefde, puberen, verkering, verliefd zijn en vooral: grenzen stellen! In het nagesprek worden aan de hand van stellingen en interactief theater de thema’s besproken en inzichtelijk gemaakt. Hierdoor worden de kinderen aan het denken gezet over de manier waarop ze met liefde, vriendschap, verandering en hun eigen grenzen willen en kunnen omgaan.

  • film Binnenste Buiten kijken in de klas met bijbehorende opdrachten
  • Gebaseerd op deze film of een eigen script gaan de leerlingen een eigen Dr.Corry journaal of film over seksuele voorlichting maken. 

Extra: dramales ikv zelfvertrouwen

Technieken:         film, vr, ar, animatie en drama (acteren) 

Onze nieuwsbrief

Meld je aan en blijf op de hoogte van onze activiteiten

Cultuurpad

info@cultuurpad.nl

Postbus 7048
5980 AA Panningen

RSIN: NL850066323B01

Copyright © - Stichting Cultuurpad. Website door Tiki Media

Deze website maakt gebruik van cookies

Cookies kunnen gebruikt worden voor het bijhouden van statistieken, het optimaliseren van de website, integratie van social media en voor marketingdoeleinden.

cookies aanpassen
alle cookies accepteren

Lees meer over cookies in onze privacyverklaring.

deze cookies accepteren