RESPECT

Casus 1: RESPECT 
School X loopt vast op respectloos gedrag bij kinderen (van groep 1 tot 8) én ouders en een gebrek aan waarden en normen. Ze zien al in de groepen 1-2 specifiek gedrag.

Antwoord Code Rood brigade:

Een aantal suggesties te verdelen over 3 niveaus: 

Leerlingen: 

  • Een ‘check-in’ in de ochtend met smileys. Hoe voelen de kinderen zich vandaag?
    • dit geeft leerlingen het gevoel dat gezien worden door de leerkracht. 
  • Theaterworkshop: Welk dier ben jij? Met welk dier zou jij jezelf vergelijken en waarom? 

Ouders : 

  • Nodig ouders uit om bijvoorbeeld 1 keer in de maand bij de lunch in de klas aanwezig te zijn.  
  • Sta als leerkracht ‘s morgens en aan het eind van de dag buiten. Wees zichtbaar en toegankelijk voor ouders. 

Team / leerkrachten: 

  • teamsessie met acteurs ; Een paar acteurs bezoeken de school (bijvoorbeeld tijdens een studiemiddag of teamvergadering). Zij spelen een aantal situaties na met veel humor en een knipoog. *
  • Theaterworkshop ook voor de leerkrachten: Welk dier ben jij? Met welk dier zou jij jezelf vergelijken en waarom?
  • Ideeën pot (kletspot of kletskast) met allerlei ideeen voor positieve omgang met ouders en kinderen.

Extra toelichting:

* Teamsessie met acteurs / try out mini-voorstelling in team 

Het idee is ontstaan om een voorstelling voor leerkrachten laten maken over ‘ouders/ouderbetrokkenheid’. Een feest van herkenning, waar leerkrachten om kunnen lachen, waar anekdotes over ouders met humor (a la Luizenmoeder) voorbij komen, met vooroordelen van leerkrachten over ouders, met een verborgen boodschap om aan zelfreflectie te gaan doen, om achteraf over na te denken, aanzet tot denken: wat betekent dit voor onze relatie met ouders? Wat betekent dit voor mijn handelen?  Een voorstelling met een knipoog, die je wel aan het denken zet. 

Doel van de voorstelling en de try-out: 

  • Bewust zijn van je eigen communicatie als school /leerkracht naar ouders / kinderen. (Taal is cruciaal – hoe verwoord je iets?)
  • Wat zijn de effecten van je eigen communicatieve handelen? 
  • Jezelf kunnen verplaatsen in de ander en in de thuissituatie. (Hoe zou jij zelf als ouder reageren?)
  • Wat is respectloos ? Waar komt de emotie vandaan? Beeldvorming. 

Onze nieuwsbrief

Meld je aan en blijf op de hoogte van onze activiteiten

Cultuurpad

info@cultuurpad.nl

Postbus 7048
5980 AA Panningen

RSIN: NL850066323B01

Copyright © - Stichting Cultuurpad. Website door Tiki Media

Deze website maakt gebruik van cookies

Cookies kunnen gebruikt worden voor het bijhouden van statistieken, het optimaliseren van de website, integratie van social media en voor marketingdoeleinden.

cookies aanpassen
alle cookies accepteren

Lees meer over cookies in onze privacyverklaring.

deze cookies accepteren