Prisma | Lokaal C

Het jaarplan van Prisma bestaat uit drie onderdelen: de verbinding van cultuureducatie met wetenschap en techniek, de ontwikkeling van een talentenapp (ONS) en een pilot rondom buiten leren. 

ONS

Hoe kan een digitale tool gemaakt worden die ingezet kan worden om leerkrachten een beter inzicht te geven in de talenten, passies en vaardigheden van de ouders van hun leerlingen met als doel het verhogen van een efficiënte ouderparticipatie bij talentontwikkeling van leerlingen?

Prisma heeft Cultuurpad de opdracht gegeven onderzoek te doen naar het betrekken van ouders (ouderparticipatie) en de omgeving (‘doe meer met je talent!’). Hiervoor wordt een tool ontwikkeld die alle talenten van ouders, opa’s en oma’s en maatschappelijke organisaties in kaart brengt maar ook zorgt voor de juiste match. Een soort dating-app voor scholen en haar directe omgeving! 

De talentenscan in inmiddels in de maak, het prototype is ontwikkeld en uitvoerig getest met een testpanel van leerkrachten. In 2020 wordt ONS in productie genomen. De tool is in schooljaar 2020-2021 voor alle scholen gratis beschikbaar. 

Maken en meemaken

Hoe verbindt je wetenschap en techniek en cultuureducatie? 

De scholen van Prisma willen kunst en cultuur verbinden met wetenschap en techniek.

Er zijn veel raakvlakken tussen het integreren van Kunst en Cultuur en Wetenschap en Techniek. Beide domeinen hebben het meeste kans op een plek in het onderwijs op integrale wijze, niet als vak maar als middel om het onderwijs te verrijken. We willen die kans benutten en zetten daarom in op de verbinding.  

Om te komen tot een werkwijze die aansluit bij het onderwijs en bestaande initiatieven verbindt. Kortom: het leven makkelijker maakt en het onderwijs rijker voor leerlingen maakt, gebaseerd op het nieuwe curriculum. Maken en meemaken dus!  

Eerste actie is de samenwerking tussen Ontdeklab en Cultuurpad versterken (bijvoorbeeld een school vraagt suggesties bij Cultuurpad en ontvangt een breed scala aan ideeën voor kunst, cultuur en wetenschap en techniek. Tweede actie was een brede inventarisatie per school;  Wat is de plek van de domeinen – kunst en cultuur (ook crea)- wetenschap en techniek – ICT – technologie in het onderwijs? Wat doen we al? Wat willen we nog? Wat is daarvoor nodig? Wat zijn kansen en wensen?

De inventarisatie laat een breed scala aan beelden zien van waar scholen mee bezig zijn en hoe de integratie van kunst, cultuur, wetenschap, techniek en ict/technologie loopt. Er zijn grote verschillen in aanpak, aandacht, tijd en ruimte. De plek waar scholen willen integreren is duidelijk, de weg ernaar toe wat minder. We kunnen voorzichtig concluderen dat er nog werk aan de winkel is. Vraag daarbij moet zijn ‘hoe kan dat zonder extra druk op directies en teams te leggen’? Hoe kunnen we het proces versnellen? Wat is daarvoor nodig? 

Er zijn een aantal acties geformuleerd. 

  • op creatieve wijze ervaringen en tips van scholen delen
  • prikkelen van leerkrachten
  • voorstel doen voor thema-inrichting/ checklist voor thema-voorbereiding
  • delen en uitwisselen van ervaringen rondom maatwerkgroepen
  • overzicht maken wat je MOET doen aan kunst en cultuur, wetenschap en techniek en ict en technologie- met vooruitblik op nieuwe curriculum: visie en uitwerking op MAKEN en MEEMAKEN op stichtingsniveau. Met praktische tips en handvaten voor uitwerking op schoolniveau (inclusief een voorstel voor minimale set vaardigheden
  • ontwikkeling leerlijn ICT-vaardigheden 
  • ontwikkeling leerlijn programmeren

Deze acties worden in 2020 uitgewerkt. 

Idee: om leerkrachten te prikkelen start de actie I love MAKEN. Een op Grassroots gebaseerd idee waarin leerkrachten worden uitgedaagd om zelf in actie te komen. 

Heb jij een goed idee om – met ICT/wetenschap en techniek/kunst en cultuur- je onderwijs te vernieuwen of verbeteren? Wil je ook meer MAKEN op school? Grijp dan nu je kans en verzilver je groepscheque!

Pilot Buiten Leren

Basisschool de Pas zet in op buiten leren (pilotschool) – start in 2020. 

Onze nieuwsbrief

Meld je aan en blijf op de hoogte van onze activiteiten

Cultuurpad

info@cultuurpad.nl

Postbus 7048
5980 AA Panningen

RSIN: NL850066323B01

Copyright © - Stichting Cultuurpad. Website door Tiki Media

Deze website maakt gebruik van cookies

Cookies kunnen gebruikt worden voor het bijhouden van statistieken, het optimaliseren van de website, integratie van social media en voor marketingdoeleinden.

cookies aanpassen
alle cookies accepteren

Lees meer over cookies in onze privacyverklaring.

deze cookies accepteren