Casus: Groep 8 van school x is een klas met 17 leerlingen, 6 jongens en 11 meisjes
waar meidenvenijn de sfeer bepaald. Hoe kan een creatieve interventie
deze groep helpen?
Antwoord Code Rood brigade

- Stap 1: Start met een ouderavond voor deze ouders. Een directeur (opgeleid door Meidenvenijn) zou vanuit haar kennis over meidenvenijn en het belang van het groepsvormingsproces iets kunnen vertellen.
- Stap 2: Energie in de groep veranderen. Dit kan door te zorgen voor disconnectie zodat de hiërarchie neutraal wordt. Een acteur draait een dag mee in de klas. Dit is de ‘nieuwe Queen Bee’. Ze stapt de klas binnen en laat wel eens even zien hoe het er aan toe moet gaan. Tijdens bepaalde lessen, of na de pauze verandert ze haar rol.
- Theaterworkshop: Welk dier ben jij? Met welk dier zou jij jezelf vergelijken en waarom?
- Het idee: Presenteer je zelf in de vorm van het dier dat het beste bij jou persoonlijkheid past. Reflecteert je gevoel/gedrag op een dier.
Bv: “ ik zie mezelf als een hond, ik ben heel erg trouw, nieuwsgierig, knuffelig, wordt graag geaaid (heb bevestiging nodig), maak vaker dezelfde fout, blaf soms heel hard uit angst.”
Dit kan dan zo groot of zo klein gehouden worden als we willen. Dit kan een spreekbeurt met plaatjes enz zijn, of een korte oefening in de klas.
Variant hier op is een aantal typerende diersoorten presenteren in de klas en de kinderen vragen bij welke groep “dier” ze willen gaan staan, als welk dier ben ik, of bij welk dier voel ik me fijn.