Lijn 83 zet in op het duurzaam verankeren van de aanpak binnen de scholen.
Cultuureducatie wordt verbonden met thematisch werken, een belangrijke focus in de schoolontwikkeling de komende jaren. Daarnaast aandacht voor het ‘gebruiken van eigen kracht’.
- Het inrichten van een (tijdelijk) loket voor scholen (ondersteuning, inspiratie, etc.)
- Om de implementatie van de integrale aanpak eind schooljaar 2018-2019 te realiseren
- Het cultuur loket bedient alle 15 Lijn 83 scholen + Mikado (Punt Speciaal).
- De projecten (aard en omvang) waarmee scholen komen zijn wisselend. Verschillen zijn typerend voor de identiteit van de stichting.
- Scholen komen met een voorstel. De bovenschools coördinator wordt ingeschakeld en het gaat lopen. Er wordt ook geëvalueerd. Ervaringen worden uitgewisseld in het ICC netwerk.
2. Versterken van het netwerk van cultuurcoördinatoren
Het netwerk ICC’ers komt 2 a 3 keer per jaar bij elkaar. Er is veel uitwisseling en elkaar op ideeën brengen. Soms ook een concreet idee. Samen maken ze de verbinding met de praktijk, delen inspirerende dingen in de omgeving. Het netwerk weet elkaar te vinden en wisselt praktisch ervaringen uit – bijvoorbeeld draaiboeken. Volgende stap is het bundelen van deze informatie in een databank.
Het voornemen om van het netwerk ICC’ers een creatieve denktank te maken is nog niet gerealiseerd.
3. Aandacht voor het ‘gebruiken van eigen kracht’.
Uitgangspunt is onderzoekend en ontdekkend leren met SHINY EYES.
- Cultuureducatie als onderdeel van het strategisch beleid van de stichting
- Kinderen maken illustraties bij de vraag “Wanneer voel je je sterk en vol energie? Wat hoor je dan en wat zie je dan in de school?”
- Leerkrachten, directeuren en bestuurders krijgen dezelfde vragen
- Het creatief denken staat verweven in de strategische koers. De mindset van leerkrachten is creatief denken. Dit wordt op elke school in de praktijk ingevuld.