Gekke dierenkunst

Les 1

Wat heb je nodig?
– een vel wit papier A3 (120 –200 grams)

– 1 waskrijtje per kind (zie de voorbereiding)

– groot vel papier (waar meerdere kinderen aan kunnen tekenen)


Voorbereiding:
Pak voor ieder kind 1 zwart of ander donker waskrijtje (gebruik waskrijt om te voorkomen dat de leerlingen te veel details tekenen. Die zijn in de volgende les moeilijk te schilderen).  Als alternatief kun je ook houtskool nemen. Gebruik de prentendoos bij de inleiding, hang bijvoorbeeld de prenten aan een waslijn in de klas of hal van de school.

Inleiding
Vertel dat ze deze les een dier tekenen. De volgende les wordt het beschilderd. Het wordt geen gewoon dier. Het wordt een merkwaardig dier met een gekke versiering op zijn huid. Een dier dat niet bestaat. Een fantasiedier.

Vertel dat je een fantasiedier nog vreemder kan maken door stukjes van verschillende dieren aan elkaar te tekenen. Bijvoorbeeld een girafvarken of een rare vis in zwemkleding. Vraag de kinderen: “Wie kan er zo’n vreemd dier verzinnen?” Laat de kinderen allerlei vreemde combinaties bedenken. Help zo nodig met fantaseren. Denk aan: reptielen, vogels, vissen, zoogdieren, mensen… Teken gezamenlijk een fantasiedier op een groot vel papier. De onderdelen van dit dier laat je om de beurt door verschillende kinderen op het papier tekenen. Doe het per onderdeel: kop, poten, staart, vleugels, enzovoorts. Zo ontstaat stap voor stap een steeds vreemder beest. Verzin samen ook een naam voor het beest.

Leg uit dat ze hun fantasiedier een gek versierde huid gaan geven. Vraag naar mogelijke versieringen:

-Wie weet op welke manieren we de dieren nog meer kunnen versieren? (strepen, blokjes, ringetjes, rare dingetjes, korte sokjes, kleren)
-Hoe zou je een dier nog meer kunnen versieren? (Rondjes, driehoeken, sterren, sliertjes, hartjes, enzovoort).

Kies een versiering die makkelijk te beschilderen is. (Rondjes zijn makkelijker dan sterren). Wijs op de mogelijkheden tot combineren: strepen met blokjes bijvoorbeeld.

Kern

Opdracht:
In dit deel van de les tekenen de kinderen hun fantasiedier met de gekke huid. De volgende les gaan ze het dier verven. Ze moeten de versieringen niet te klein tekenen, want die moeten met een kwast geverfd kunnen worden. Opdracht in deelstappen:
-teken je fantasiedier groot met waskrijt op papier. Het papier mag in de lengte of in de breedte gebruikt worden.
-teken de versieringen in het dier (niet te klein).
-kleur niets in. De volgende les kleur je alles met verf.
-teken dun, anders kun je de volgende les niet over de lijnen verven.

Begeleiding:
-let er op dat het dier groot op het papier getekend wordt. Paginavullend.

-leerlingen die te dik tekenen (hard duwen op het krijt) laat je het krijtje iets meer naar achteren vasthouden.
-let erop dat de versieringen groot genoeg worden om te beschilderen.
-help leerlingen met weinig fantasie nog nieuwe onderdelen voor hun beest te verzinnen.

Afsluiting
Opruimen.

Les 2

Wat heb je nodig?

– verf en kwasten

– oude overhemden of schorten

– potten water

– doeken of groot formaat papier (dik)

Inleiding

Vertel de leerlingen dat ze vandaag verder gaan met hun gekke dierenkunst.

Kern en begeleiding

Opdracht:

– begin met het inkleuren/schilderen van je fantasiedier

– probeer binnen de lijnen van je tekening te blijven

– laat de leerlingen met de grote vlakken beginnen, daarna pas de kleine dingen

– let op dat er geen grote massa’s verf op het papier gemengd worden, geeft een minder resultaat.

– help leerlingen die moeite hebben met het kiezen van kleuren en het schilderen zelf.

Afsluiting

Nadat alle prachtige gekke dierenkunst gedroogd is kun je een kleine expositie binnen de school organiseren. Schrijf de namen van de gekke dieren erbij.

Onze nieuwsbrief

Meld je aan en blijf op de hoogte van onze activiteiten

Cultuurpad

info@cultuurpad.nl

Postbus 7048
5980 AA Panningen

RSIN: NL850066323B01

Copyright © - Stichting Cultuurpad. Website door Tiki Media

Deze website maakt gebruik van cookies

Cookies kunnen gebruikt worden voor het bijhouden van statistieken, het optimaliseren van de website, integratie van social media en voor marketingdoeleinden.

cookies aanpassen
alle cookies accepteren

Lees meer over cookies in onze privacyverklaring.

deze cookies accepteren