Pilot de Weiert en de Wegwijzer
De Weiert en De Wegwijzer (voorheen ’t Kapelke) hebben een visie op creativiteit ontwikkeld en zijn aan de slag gegaan met het integreren van creativiteit, cultuureducatie en mediakunsteducatie binnen Themawerken. De scholen werken thematisch; W.O., wetenschap en techniek en cultuur binnen onderzoekend leren. Ze gaan uit van leervragen van kinderen en werken dan vanuit die thema’s in gecombineerde groepen. Doel was cultuureducatie te integreren binnen dit Themawerken.
Binnen Themawerken is er een gedifferentieerd aanbod voor kinderen. Kinderen stellen een leervraag op, zoeken op wat ze er over kunnen vinden en lossen de leervraag op en presenteren dit met bijvoorbeeld een powerpoint. Hoe zet je creativiteit in om antwoord te krijgen op je leervraag? Wat is er op creatief gebied allemaal inzetbaar om te komen tot een antwoord. Dat is het uitgangspunt voor de zoektocht die de Weiert is aangegaan. Daarnaast willen ze een boost geven aan de creativiteitsontwikkeling van kinderen en de invulling van creatieve vakken. Wat moet en wat is goed? Vanuit wat ‘moet’ verbanden gaan leggen en creativiteit inzetten als werkvorm, passend bij leervragen. Per groep/leeftijd bepalen wat wordt ingezet en dat bijhouden. In een training en diverse teamsessies is een creativiteit-DNA voor de school opgesteld. Dit DNA is uitgangspunt voor hun acties.