Fortior | creativiteit

Pilot de Weiert en de Wegwijzer

De Weiert en De Wegwijzer (voorheen ’t Kapelke) hebben een visie op creativiteit ontwikkeld en zijn aan de slag gegaan met het integreren van creativiteit, cultuureducatie en mediakunsteducatie binnen Themawerken. De scholen werken thematisch; W.O., wetenschap en techniek en cultuur binnen onderzoekend leren. Ze gaan uit van leervragen van kinderen en werken dan vanuit die thema’s in gecombineerde groepen. Doel was cultuureducatie te integreren binnen dit Themawerken. 

Binnen Themawerken is er een gedifferentieerd aanbod voor kinderen. Kinderen stellen een leervraag op, zoeken op wat ze er over kunnen vinden en lossen de leervraag op en presenteren dit met bijvoorbeeld een powerpoint. Hoe zet je creativiteit in om antwoord te krijgen op je leervraag? Wat is er op creatief gebied allemaal inzetbaar om te komen tot een antwoord. Dat is het uitgangspunt voor de zoektocht die de Weiert is aangegaan. Daarnaast willen ze een boost geven aan de creativiteitsontwikkeling van kinderen en de invulling van creatieve vakken. Wat moet en wat is goed? Vanuit wat ‘moet’ verbanden gaan leggen en creativiteit inzetten als werkvorm, passend bij leervragen. Per groep/leeftijd bepalen wat wordt ingezet en dat bijhouden. In een training en diverse teamsessies is een creativiteit-DNA voor de school opgesteld. Dit DNA is uitgangspunt voor hun acties. 

We zijn vorig jaar gestart met cultuureducatie als rode draad, leren op een andere manier. Kinderen ervaren nu op welke andere manier ze kunnen leren en zich de leerstof eigen maken. De ervaring is dat dit goed werkt voor kinderen. Alle wereldoriëntatievakken van de groepen 1 tot en met 8 werken met thema’s. Onderlegger daarbij is Faqta. Dat bestaat uit opdrachten waarbij samen met leerlingen creatieve oplossingen worden bedacht. Een thema bestaat uit twaalf tegels zoals tv, filmpjes, vragen en doe-dingen. Daarbij worden naast de laptop ook culturele dingen gedaan, variërend van handvaardigheid tot liedjes tot een greenscreen. Het is een andere manier om je doelen te bereiken door kinderen het zich eigen te laten maken. Binnen elk thema zetten we cultuureducatie in. Onze manier van denken over cultuureducatie is hierdoor veranderd. Cultuureducatie is niet één keer naar de Maaspoort en dan niks meer. Dat is zonde. Vanuit onze doelen voegen we cultuureducatie toe. Door het verder uit te diepen en zo’n bezoek in te voegen bij de lessen heeft dat een meerwaarde. Een losstaand bezoek zoals dat voorheen ging had weinig op de kous omdat er geen vervolg was. In die zin is cultuureducatie nu onderdeel van de lessen en niet een losstaand iets. 

Wendy, cultuurcoordinator Weiert en Wegwijzer

Onze nieuwsbrief

Meld je aan en blijf op de hoogte van onze activiteiten

Cultuurpad

info@cultuurpad.nl

Postbus 7048
5980 AA Panningen

RSIN: NL850066323B01

Copyright © - Stichting Cultuurpad. Website door Tiki Media

Deze website maakt gebruik van cookies

Cookies kunnen gebruikt worden voor het bijhouden van statistieken, het optimaliseren van de website, integratie van social media en voor marketingdoeleinden.

cookies aanpassen
alle cookies accepteren

Lees meer over cookies in onze privacyverklaring.

deze cookies accepteren