Hoe creëer je interventies op het snijvlak theater/jeugdwerk voor het bespreekbaar maken van thema’s Groepsdruk en Social media in groep 8?
Aanleiding
Dynamiek Scholengroep heeft een onderzoek gedaan onder kinderen en hun ouders, over wat er bij hen speelt m.b.t thema’s in de overgang naar het VO. Specifiek kwam daar uit dat er aandacht nodig is voor de thema’s mediawijsheid en groepsdruk. In deze expeditie zoeken we uit of we de werelden van het Jongerenwerk (Synthese) en theater (4 acteurs) kunnen verbinden en in samenwerking interventies kunnen ontwikkelen voor de scholen die, door de verbinding van 2 werelden, iets toevoegen aan het bestaande aanbod. De interventies bestaan uit een interactieve theatrale beleving van 1,5 uur waarin kinderen in de leeftijd van 11-13, door een combinatie te maken van theater en welzijnswerk, worden aangespoord om in gesprek te gaan over de thema’s mediawijsheid en groepsdruk.
Thema’s
- Mediawijsheid: in het bijzonder social media; welke zijn er, hoe gebruik je die. Voordelen en nadelen ervan. Zou hier terug kunnen komen. Treiteren op whatsapp groepen. Hoe ga je met elkaar om online. Gevaren en kansen van social media. Is het belangrijk om likes te krijgen?
- Groepsdruk: vriendschap, wat is dat en wat betekent dat, is groepsdruk positief of negatief, wanneer positief/negatief
Doel van het experiment
Op niveau van de kinderen: kinderen van groep 8 moeten best wel stevig in hun schoenen staan. Daar willen we ze handvaten voor geven, ze iets in hun rugzakje meegeven. Ieder kind moet hier voor zichzelf uit kunnen pikken waar hij of zij iets aan heeft in het omgaan met deze thema’s.
Op niveau van de school: lokale partijen die al met de scholen werken elkaar versterken in wat de school vraagt en juist daarmee een krachtig programma samen neerzetten.
Op niveau van de ontwikkeling: elkaars expertise in gaan zetten om tot een nieuwe vorm van aanbod te komen: realiseren van interventies die er nog niet zijn en die een toevoeging aan bestaande activiteiten vormen (nieuw in theaterwereld én nieuw in jongerenwerk kant)
“Ik snap dat hulpverlening het belangrijkste is. Ik denk echter wel dat je de leerlingen beter bereikt met meer theatraliteit, dat de hulpverlening dan vanzelf volgt. Visualisatie werkt beter voor de kinderen, dat merk ik aan alles. Als wij moesten spelen gingen kinderen bijvoorbeeld rechtop zitten. Het was heel leuk om te zien hoe de kinderen reageerden. Ze wilden en gingen meedoen. Wij speelden een scène en vroegen daarna ‘hoe zou jij dat aanpakken?’. Kinderen reageerden en namen ook die plek in. Het spel werd daardoor interactief, dat werkte heel goed.” | Karlijn van Kruchten, theatermaker
Bredere context
Deze vraag/ontwikkeling is een onderdeel van een grotere expeditie genaamd Code Rood (experiment) in kader van Lokaal C. In deze fase werken we samen met Dynamiek Scholengroep en Synthese. Betrokken acteurs: Miriam Wijnen, Joes Boonen, Karlijn van Kruchten en Jeroen Marcelissen.
Tijdpad
t/m 8 mei 2022: inhoudelijke uitwerking
9 mei 2022-15 juli 2022: uitvoering op 9 scholen, 10 groepen van Dynamiek Scholengroep.
Juli 2022: reflectie op resultaat
Vanaf schooljaar 2022-2023: inzetten op meer scholen, met meer acteurs.