Dynamiek | Lokaal C

De scholen van Dynamiek zijn al jaren bezig met het integreren van cultuur in het curriculum. Ze weten hoe ze cultuur kunnen inzetten zodat het bijdraagt aan een rijkere leeromgeving voor kinderen. De volgende stap is cultuureducatie duurzaam te verankeren in de scholen en te verbinden aan andere onderwijsontwikkelingen. Met als uitgangspunt ‘anders denken en leren’.

We gaan maken en meemaken, ontdekkend en onderzoekend leren en impulsen geven aan.

Dynamiek versterkt en doet nieuwe dingen! 

4 pilots

In het vorige programma lag de focus sterk op inzetten van cultuur binnen methoden en thema’s en heeft Dynamiek scholengroep ingezet op de verbinding tussen cultuureducatie en 21e eeuw vaardigheden. Dit heeft geresulteerd in een stevige basis voor cultuur; elke school weet waar ze cultuureducatie in kunnen zetten. 

“Cultuur en cultuureducatie moet onderdeel zijn van je curriculum. Cultuur is nodig om onderwijs te verrijken en kinderen in aanraking te laten komen met cultuur. Dat leer je niet uit een boek.” (Susan van Boxtel, directeur)
“In het begin had het nog een soort aanplakfunctie, gewoon leuk dat je iets aan cultuureducatie deed. Het was een losstaand iets, zo van op donderdagmiddag doen we iets met cultuur. Met andere woorden: cultuur in de enge zin van het woord. Nu is het cultuur in de brede zin. We werken met onderwerpen en thema’s met de vraag hoe cultuur daarin past: hoe verrijkt cultuur dit thema? “ (Jos Baggen, CvB Dynamiek)

In de komende jaren willen we nog meer versterken wat er is en onderzoeken een aantal pilotscholen hoe cultuureducatie kan bijdragen aan de volgende  thema’s: 

Thematisch werken | Weisterbeek

Hoe kunnen we – door creatief denken en handelen – ons thematisch aanbod door ontwikkelen? 

Landschapsleren | KC Stip

Hoe creëer je echt landschaps- omgevingsleren? We zien een groot potentieel in onze nabije omgeving. Hier gaan we duurzame relaties ontwikkelen om ons onderwijs rijker te maken.

Verbinding met wetenschap en techniek | Onder de Wieken en Onder de Linde 

Hoe kun je wetenschap en techniek en kunst en cultuur integreren in thema’s?

Buiten leren | de Wouter 

Hoe kunnen kunstenaars bijdragen aan de ontwikkeling van een creatieve buitenlesplek? Hoe stimuleer je buiten leren? 

Dynamiek daagt uit! 

Leerkrachten en leerlingen bepalen zelf wat ze gaan doen.

Om leerkrachten te verleiden aan de slag te gaan met anders leren en vernieuwing heeft de stichting een  innovatiefonds opgericht; DroomPOT. Hiermee faciliteren ze ideeën van medewerkers en leerlingen om te vernieuwen, anders te leren en creativiteit in hun onderwijs in te zetten. 

Waar word jij blij van? Hoe zou jij willen leren? Hoe daag jij uit tot leren? 

Wat zou je (anders) kunnen of willen doen? Welke ideeën heb je daarover? 

Zin om de dingen anders te doen, te innoveren en te experimenteren? Dan is dit je kans!  

Dien een aanvraag in en maak van je droom of idee werkelijkheid! 

Droompot start in januari 2020.

Droompot wordt gefinancierd uit eigen middelen van Dynamiek. Ideeën die worden ingediend zijn mogelijk wel interessant voor andere pilotscholen en collega-scholen dus we zien kansen in de verbinding en vooral het delen. 

Dit initiatief is verbonden aan het koersplan van Dynamiek, boegbeeld van alle acties is Charlie Challenge. 

www.dynamiek.nu/droompot

Dynamiek DEELT! 

De opbrengsten uit de vier pilots, de ideeën die worden ingediend bij het innovatiefonds en de dagelijkse praktijk bij Cultuurpad bieden talloze voorbeelden en een diversiteit aan inspiratie. Dit gaan ze in de etalage zetten. De ontdekkingen maar ook de hobbels in het proces van worden vastgelegd en actief gedeeld in Charlie’s Nieuws; een online channel met filmpjes, blogs, etc. In 2020 wordt een start gemaakt met Charlie’s Nieuws. 

Dynamiek bundelt krachten!

Makelaars voor een rijke leeromgeving 

De scholen van Dynamiek zijn volop in ontwikkeling naar onderwijsvernieuwing. Daarbij willen zij een uitdagende leeromgeving creëren waar kinderen samen ontdekkend, onderzoekend, ontwerpend en ondernemend leren. Binnen en buiten de klas  en school. Deze onderwijsvernieuwing gaat gepaard met een andere manier van onderwijs waarbij de omgeving rondom de school onmisbaar is. De ontwikkeling van het kind staat centraal.  Dynamiek is op zoek naar partners die samen met het onderwijs deze ontwikkeling in gang kunnen en willen zetten. In 2019 startte de zoektocht naar hoe partners zoals Cultuurpad, de bibliotheek, Sport aan de Maas, de cultuurcoach, de coördinator wetenschap en techniek van Dynamiek en Otwee krachten kunnen bundelen om het onderwijs rijker te maken.

“Een samenwerking tussen de domeinen zou ik ambiëren en in die zin een algemene makelaarsfunctie. Cultuur uitbreiden met sport, ondernemen en gezondheid en de partijen uit de regio in de praktijk ontdekken. In die zin zou ik willen dat Cultuurpad als algemeen makelaar in te zetten is dus naast cultuur uit te breiden is naar deze andere domeinen” (Jos Baggen, CvB) . 

Onze nieuwsbrief

Meld je aan en blijf op de hoogte van onze activiteiten

Cultuurpad

info@cultuurpad.nl

Postbus 7048
5980 AA Panningen

RSIN: NL850066323B01

Copyright © - Stichting Cultuurpad. Website door Tiki Media

Deze website maakt gebruik van cookies

Cookies kunnen gebruikt worden voor het bijhouden van statistieken, het optimaliseren van de website, integratie van social media en voor marketingdoeleinden.

cookies aanpassen
alle cookies accepteren

Lees meer over cookies in onze privacyverklaring.

deze cookies accepteren