De Wijnberg heeft binnen CMK 13-16 flink geïnvesteerd in cultuureducatie en dit heeft geleid tot de ontwikkeling van diverse leerlijnen voor cultuureducatie (vormgegeven als bloemblaadjes).
De vraag voor de komende jaren is ‘Hoe worden de vakoverstijgende gedifferentieerde werkvormen onderdeel van ons handelen? Hoe borg je dit? ‘
“We begonnen aan Lokaal C met een structuur waarin het aandacht geven aan alle bloemblaadjes leidend was. Er was een aandacht functionaris per bloemblaadje. We kregen terug van collega’s dat alle bloemblaadjes ineens te veel was. En: leerlingen zijn leidend en we willen doen wat bij hen past. Toen is een prioritering gemaakt en is het per unit georganiseerd. Talentenmiddagen zijn een uitkomst daarvan. Mensen willen dat leerlingen daarin kunnen proeven. Muziekdocent wordt hier ingezet.
De basis = talentontwikkeling. Het idee van bloemblaadjes per se is niet leidend. Waar willen we eerst mee aan de slag. Waar liggen behoeften, wensen?
Talentenmiddagen voor verschillende bloemblaadjes/intelligenties. Ook leskisten en maandelijkse nieuwbrief met tips voor activiteiten. Centrale vind- / deel plek is nog een behoefte. Verdere uitdaging: talenten-activiteiten de hele dag, niet alleen ’s middags georganiseerd.” (Suzan Mulders, de Wijnberg)