groep 1-8 | beide scholen, alle leerlingen.
Onderzoeksvraag: Wij willen onderzoeken hoe technologie ingezet kan worden binnen ons themawerk. We willen de belevingswereld van het kind vergroten door het inzetten van mediakunsteducatie naast het gebruik van internet en boeken.
Wij willen kinderen laten ervaren, leren, kennis laten maken met meerdere vormen en middelen die ingezet kunnen worden om zaken op te zoeken, te bekijken, uit te proberen en eigen te maken. Wij zijn namelijk van mening dat er meer is dan alleen internet en boeken om de wereld rondom het kind groter te maken.
We hebben de beschikking over een mediakist op school. Maar we maken er weinig gebruik van.
Acties gedaan binnen CHECK:
- 2 studiedagen met mediamakers over gebruik mediakist in de klas
- 1e studiedag: Inzetten en anders toepassen van mediabox van de school. Doe inspirerende ideeën op en zet ze morgen in is het motto! In deze workshop wordt alleen gewerkt met de materialen uit de mediabox van school. De leerkrachten zijn hiermee verkennend bezig geweest en we willen nu dus dat dit meer eigen wordt om in te zetten / te gebruiken. Mogelijkheden laten zien. Laagdrempelige acties en opdrachten om te laten zien hoe leerkrachten dit morgen in de klas zelf kunnen inzetten.
- 2e studiedag: Verdieping rondom thema WATER, wat is er allemaal mogelijk. Suggesties aangereikt in workshops, materialen en links.
- Diverse activiteiten binnen thema’s:
- Documentaire over het hart
- Multimediamuseum (thema mediawijsheid)
- Zonnestelsel en VR
- Thema: klimaat / project over broeikaseffect door TechKicks
Uitgelicht: activiteit rondom Broeikaseffect
We gaan een Design Lab houden met de kinderen uit de bovenbouw over het onderwerp broeikas en klimaten. In groepjes van 5 personen gaan ze een aantal Design-stappen doorlopen. Tijdens deze design stappen maken de kids een filmpje en gebruiken ze media technieken om informatie op te halen, ontwerpen ze een prototype en maken ze hun filmpje. Van elk stap maken ze een vlog of videoverslag, zodat duidelijk is wat ze in elke stap hebben gedaan en hoe ze tot hun overwegingen zijn gekomen. Dit mag ook een interview zijn of andere beeldverslagvorm, zodat het uiteindelijk verwerkt kan worden tot een filmpje. Dit filmpje wordt vervolgens gepresenteerd door de kinderen aan de ouders.
Deze activiteit is ontwikkeld door Rian Dings van TechKicks.
Het resultaat: