92 leerlingen | groep 5-8
Onderzoeksvraag: We willen mediakunsteducatie integreren binnen Jeelo (WO).
Doel:
- Wereld dichterbij halen en in de school halen
- Maar we denken ook na over: hoe leren kinderen? Hoe bereiden we ze voor op de toekomst? We willen meegaan in de tijd en ons onderwijs mee laten groeien.
- Wat kunnen wij als leerkrachten leren van kinderen rondom deze technieken? Wat kunnen ze zelf?
- Hoe passen we mediakunsteducatie toe binnen onze Jeelo-projecten?
We starten met inzetten VR, AR en foto-filmtechnieken binnen 2 Jeelo-thema’s: Omgaan met de natuur en Beleven van je planeet
Plan van aanpak
Stap 1: Onderzoeken welke materialen en technieken bruikbaar zijn binnen de twee thema’s, vanuit doelen groep 5-6 en groep 7-8. Opstellen plan van aanpak.
Stap 2: 13 maart – Afspraak met leerkrachten bovenbouw over aanpak per thema.
Stap 3: Aan de slag in de groep, ervaren hoe je VR/AR/foto-filmtechnieken in kan zetten binnen het thema. Wat is er al, hoe werkt het en wat moet er nog ontwikkeld worden?
De leerlingen zijn aan de slag gegaan met het maken van een tentoonstelling met VR. Het was een toffe ervaring, de leerlingen gingen makkelijker om met de technologie als de leerkrachten. De toepasbaarheid zonder een mediamaker vond het team niet groot. Materialen en expertise ontbreken. Wel heeft het team de verkenning van de mogelijkheden heel prettig ervaren en ouders waren enthousiast over de presentatie van in VR door de leerlingen.
Stap 4: De volgende stap is integreren van technologie in de talentenmiddagen (8 vrijdagen in een schooljaar). In 2019-2020 ligt de focus op inzetten van Robotica, investeren in materialen (beebots, bluebots en de toepasbaarheid hiervan) en media-workshops voor het team om de deskundigheid te vergroten.