De Regenboog | CHECK

Kinderen worden mediamakers: ICT-ambassadeurs!

  • Leerling wordt ambassadeur – laat ze experimenteren, leren over technologie – terugkoppelen aan klas en zijn vraagbaak voor leerkrachten 
  • CHECKTEAM gaat aan de slag met 8-10 ambassadeurs  
  • Leerlingambassadeurs (uit groep 6 & 7 & 8) van de Regenboog en de Schans
  • Inspireren.
  • Unit werken: niveaugroepen, stamgroep, op niveaugroepen. ‘S middags Thema.

Welke media kennen/ gebruiken ze:

  • Kerobei-box rouleert in cluster van 4 scholen, Chromebooks (1 op 4, 1 dag in de week de hele groep), Leerlingsoftware, E-waste inzamelen, bezoek aan Ontdekfabriek, e-lab van Innofun , Cloudwise, Microbits, Little bits, Bomberbot, Scratch, Stopmotion, Ozo-botjes, leerlingsoftware, Cloudwise, Ginzy – adaptief werken. Gekoppeld aan pernassis (schrijven), Leerlijnen Future NL

Vragen van de school

  • Hoe een en ander effectief in te zetten?
  • Les verrijken met technologie?
  • Drang tot samenwerken Kinderen een rol geven, Nieuwe leren
  • Junior ict groepje,,, Met kinderen aan de slag, 
  • Voortrekkers met technieken te laten werken.
  • Na herfstvakantie aan de slag

Uitdagingen

  • Durven gebruiken.
  • Veel vrouwen 
  • Andere manier van denken (denken in onderwijsmogelijkheden)
  • Betrokkenheid ouders, bedrijfsleven, kinderen

Plan van aanpak

Deze school heeft in 2019 een Check-team van leerlingen opgesteld met ICT- ambassadeurs van De Regenboog en de Schans. De bestaande groep ict ambassadeurs van wordt aangevuld met leerlingen uit groep zes. 8-10 leerlingen zijn ‘opgeleid’ om leerkrachten te ondersteunen en lessen te geven (bijvoorbeeld VR aan kleuters, etc) 

Gestart met een brainstorm in oktober 2019. Vanuit wat ze willen ontdekken hebben de leerlingen workshops in die technologie gevolgd en zijn ze aan de slag gegaan. Als mediamakers worden ze uitgedaagd om de opgedane kennis om te zetten in een toffe praktische toepassing in de klas. Daarnaast treden de leerlingen op als vraagbaak /expert voor leerkrachten. De ideeen en resultaten van het Check-team worden daarna in de klassen gedeeld. Zo ontstaat een olievlek werking. 

In februari 2020 heeft de school het experiment gestaakt. De druk om het te kunnen organiseren met deze kinderen was te hoog, de school had geen leerkrachten vrij om de groep mee te begeleiden. Daarom hebben ze besloten dat er nu niet voldoende tijd en ruimte is om het experiment tot een goed resultaat te brengen. De leerlingen hebben enthousiast gewerkt.

Voor het vervolg van het project richt de school zich op het inzetten van technologieën binnen de thema’s.

In februari-maart 2020 heeft groep 7-8 een circuit gedaan in thema Robotica: een circuit van 4 weken met 4 mediamakers.

  • VR/AR/ 360 graden camera- Thijs Rutten  (in combinatie met junior ICT van de Regenboog) 
  • Stop motion – Lieke Peeters
  • Programmeren – Ruud Lucker
  • Robotica (mindstorms) – Goosje de Jong

Onze nieuwsbrief

Meld je aan en blijf op de hoogte van onze activiteiten

Cultuurpad

info@cultuurpad.nl

Postbus 7048
5980 AA Panningen

RSIN: NL850066323B01

Copyright © - Stichting Cultuurpad. Website door Tiki Media

Deze website maakt gebruik van cookies

Cookies kunnen gebruikt worden voor het bijhouden van statistieken, het optimaliseren van de website, integratie van social media en voor marketingdoeleinden.

cookies aanpassen
alle cookies accepteren

Lees meer over cookies in onze privacyverklaring.

deze cookies accepteren