De Klingerberg | CHECK

Groep 6 | 21 leerlingen van de Klingerberg is aan de slag gegaan met thema WO2 en een combinatie van geschiedenis, drama en media en maakten een eigen film over de 2e wereldoorlog.

Thema Oorlog en opnieuw beginnen 

We hebben het thema ”Oorlog en opnieuw beginnen” koppelen aan kunst en technologie. Misschien met het algemene thema ”Een veilige plek”. Integreren binnen WO, werken met Argus Clou. 

De bijbehorende begrippen; trefwoorden: bezetting, hitler, WO@, crisis, joden, discriminiatie, Anne Frank, onderduiken, bevrijding, wederopbouw, Willem Dree, AOW, WW, watersnoodramp, gastarbeiders, vluchtelingen. 

Uitgangspunt: kinderen worden mediamakers. Hoe kun je kunst en technologie inzetten als middel om te leren? 

Uitwerking

Kinderen gaan een mini-docu maken. Een  film over Blerick in de oorlog of leven in vrijheid of een belevingstocht. Ingrediënten: op pad met 360 graden camera, met VRtechnieken een rondleiding door de omgeving maken, gebruik van archiefbeelden gemeente archief, met re-enactment (naspelen) in de huid kruipen van een soldaat of vluchteling en dit vastleggen met foto en film. Stopmotion integreren. 

Focus op foto en filmtechnieken. 

Het resultaat!

Evaluatie

Na onze eerste bijeenkomst heb ik jullie het onderwerp ‘’WO2’’ gestuurd, met daarin de begrippen en onderwerpen die daarin aanbod komen voor groep 6. Een tijd later kreeg ik een bericht van de verhalenverteller. Deze jongen mailde dat hij binnen één week 2 keer langs moest zijn geweest voordat Sabine kwam. Dit was wat kort dag, maar we hebben het kunnen regelen. Ik heb deze jongen toen een aantal data gestuurd waarvan hij er 2 kon kiezen. Hij heeft toen om 23:00 uur laten weten dat hij de volgende dag kwam. Omdat ik zo laat niet meer naar mijn mail kijk, was dit  chaotisch voor mij, de groep en het dagrooster van de groep. De verhalenverteller wist erg veel over het onderwerp. Ik vond het knap hoe hij het deed op zijn leeftijd!  Hij kon wel alle vragen van de kinderen beantwoorden op een manier dat kinderen hem goed begrepen, erg leuk. De tweede keer had hij allerlei spullen bij zich en heeft hij met de kinderen alvast een beknopte verhaallijn uitgedacht.

Na een week kwam Sabine Salden in de groep. Sabine heeft met de kinderen een getailleerde  verhaallijn bedacht en daarna acteerlessen gegeven. Dit deed ze erg leuk. Sabine gaf aan dat we de afspraken die er stonden moesten verplaatsen, omdat ze ook nog een andere klus had aangenomen. Ik heb toen met Sabine afgesproken dat we dit zouden gaan doen als ook onze cameraman ‘’Jesper Fasotte’’ er bij zou zijn.

De keer erop waren Jesper en Sabine samen gekomen (allebei te laat). We hebben toen alle scenes doorgenomen die Sabine had bedacht. De kinderen hebben iedere scène één keer geoefend. Jesper heeft een paar oefen opnames gemaakt deze dag en meegedacht over de film. 

Sabina zou op de filmdag zorgen voor outfits en andere attributen en Jesper zou alle opname apparatuur meenemen. Op de filmdag zat ik met een enthousiaste groep kinderen te wachten, klaar om te beginnen. De tijd verstreek maar er kwam niemand opdagen… Op dit moment begon ik aan mezelf te twijfelen. Gelukkig had ik voor de opnamedag een extra leerkracht voor in de groep geregeld, hierdoor kon ik even de klas uit om te bellen en de data na te kijken. Eenmaal boven, kwam een leerling van de groep mij halen, Jesper was gearriveerd (45 min te laat).

Jesper en ik keken samen in onze agenda’s, we hadden beide dezelfde dagen genoteerd. Sabine belde even later terug en verontschuldigde zich, ze was het helemaal vergeten. Omdat Sabine niet in de buurt was, hebben Jesper en ik besloten om de film samen af te maken. Helaas hadden we niet de kostuums en spullen die de kinderen beloofd waren, maar we hebben goed kunnen improviseren. De samenwerking tussen mij en Jesper verliep soepel, binnen de tijd hadden we alle opnames erop staan. Het eindresultaat is leuk geworden, vooral door de goede montage van Jesper.  

Op de communicatie na, was de samenwerking met Sabine, de verhalen verteller en Jesper erg prettig. Sabine is een zeer goede dramadocente die goed met de kinderen om kan gaan.

Voor mij als leerkracht was dit een zeer chaotisch project. Data werden heen en weer verschoven, collega’s kwamen te laat of niet … Door deze chaotische samenwerking, is het resultaat van de film ook niet zoals we in het begin gehoopt hadden.

De school heeft later -in verband met andere prioriteiten -besloten geen vervolg onderzoeksvraag meer te stellen en niet meer actief deel te nemen aan CHECK.

Onze nieuwsbrief

Meld je aan en blijf op de hoogte van onze activiteiten

Cultuurpad

info@cultuurpad.nl

Postbus 7048
5980 AA Panningen

RSIN: NL850066323B01

Copyright © - Stichting Cultuurpad. Website door Tiki Media

Deze website maakt gebruik van cookies

Cookies kunnen gebruikt worden voor het bijhouden van statistieken, het optimaliseren van de website, integratie van social media en voor marketingdoeleinden.

cookies aanpassen
alle cookies accepteren

Lees meer over cookies in onze privacyverklaring.

deze cookies accepteren