De Bottel | CHECK

groep 1-8 | 126 leerlingen 

Onderzoeksvraag: hoe werkt een muziektechnologie hoek in de klas/school? Hoe kunnen we meer buiten de gebaande paden en voor de hand liggende methodieken en middelen een thema vorm geven?

Icoach Bjorn geeft op vrijdagmiddag programmeren. 

We gaan voor 2 sporen binnen CHECK:

1.Mediakunsteducatie inzetten binnen Themawerken

Werken in units (1-3 en 4-8), willen aansluiten bij wat kinderen motiveert en in aanraking brengen met diversiteit, breed scala aan middelen inzetten bij thema.

Jezelf presenteren is een onderdeel van de schoolvisie en binnen elk thema een aandachtspunt; kinderen presenteren zichzelf. Welke vormen zouden we nog meer kunnen inzetten bij presenteren? Out-of-the-box, minder voor de hand liggend. Bijvoorbeeld: filmpjes, greenscreen. We gaan het team inspireren via de kinderen. Input van kinderen zelf vinden we heel belangrijk, daar beginnen we.

1e uitwerking: thema de Bottel swingt de zomer in. We maken een reisprogramma door Europa. In groepjes gaan we aan de slag met het maken van een reisverslag door de landen. Door middel van een green screen, filmen en stopmotion bezoeken/bekijken we alle hotspots en vertellen we over het land. De leerlingen onderzoeken eerst een land waar ze vervolgens een item over maken. 

2. Inzetten binnen muziek – koppeling technologie en muziek 

Bjorn (I-Coach en leerkracht) heeft een passie voor muziek en wil mediakunsteducatie verbinden met het muziekprogramma op school. Vorm: beatcreators, muziek opnemen, verbinding met programmeren. 

Onderzoeksvraag: hoe doe ik dat? Hoe verbind ik dit met leren of themawerken? 

Het afgelopen jaar heeft de Bottel de muziekhoek verder ingericht en vooral op experimentele wijze ontdekt wat werkt en wat niet.

Meer info van Bjorn zelf:

Wij willen graag muziek en creativiteit op dit gebied een impuls geven. De wekelijkse muzieklessen hebben we , maar juist kinderen laten proeven aan een mogelijk ‘next level’ van muziek, waardoor interesse in en lol in muziek maken en durf tot experimenteren gestimuleerd wordt.

Op de wat langere termijn zou De Bottel graag een school zijn waar muziek breed in de picture staat. Er is een ruimte waar kinderen verschillende instrumenten en muzikale apps uit kunnen proberen. Er is een mogelijkheid om muziek te maken met of zonder notenkennis en is een mogelijkheid voor opname/productie. Kinderen willen hier graag tijd die over is besteden.  (toetsen, gitaar, basgitaar, drums, productie via pc). Diverse creatieve apps worden hierbij benut via tablets of chromebooks. Kinderen mogen zich ook zaken eigen maken via tutorials van internet.  

We hebben een multimediadevice aan geschaft voor creatieve toepassingen (muziek, foto/film, geluid, maakonderwijs), die los staat van het netwerk maar uiteraard wel internet heeft. Dit moet een snelle machine zijn. Óf een goede windowsmachine, óf bijv. een iMac.  Hierop wordt een opnameprogramma, cubase / fruity loops o.i.d,  geinstalleerd.  Er wordt een goede audio-interface bij aangeschaft en een studiomicrofoon.  Een losse shure SM58 is op school aanwezig.

In het thema ‘De Bottel gaat swingend de zomer in’ hebben we gewerkt met de Roland Go Keys (hoort in ‘het grotere plaatje’ wat we voor ogen hebben). Dit is een eerste instrument waarbij kinderen mét kennis van noten wat kunnen, maar ook zonder notenkennis, want hier zit een mooie functie in waarbij kinderen al snel zelf een nummer kunnen opbouwen door allerlei voorgeprogrammeerde loops. 

Ik wil kinderen klassikaal laten kennismaken met drumbit (www.drumbit.app) .  Hier kunnen kinderen zelf een drumbeat opbouwen, zoals een DJ in een programma als cubase óók vaak eerst een beat (met allerlei variaties) bouwt.  

Het besef van tellen, maten, beats per minute, beetje kennis van een drumstel komt hierin naar voren. In hogere groepen wil ik dit ook koppelen aan het beluisteren van bekende producties en de opbouw van zo’n lied gaan bekijken, patronen (vaak 4 maten of veelvoud ervan) herkennen e.d.

In de Roland GO KEYS maken kinderen uiteindelijk een instrumentaal lied, welke intern in het apparaat opgenomen wordt en geëxporteerd kan worden als muziekbestand.

Enthousiasme voor muziek, voor keys en voor zelf produceren van muziek staat hierbij als belangrijkste doel centraal.

Onze nieuwsbrief

Meld je aan en blijf op de hoogte van onze activiteiten

Cultuurpad

info@cultuurpad.nl

Postbus 7048
5980 AA Panningen

RSIN: NL850066323B01

Copyright © - Stichting Cultuurpad. Website door Tiki Media

Deze website maakt gebruik van cookies

Cookies kunnen gebruikt worden voor het bijhouden van statistieken, het optimaliseren van de website, integratie van social media en voor marketingdoeleinden.

cookies aanpassen
alle cookies accepteren

Lees meer over cookies in onze privacyverklaring.

deze cookies accepteren