Blog: waarom G.N.O.E.?

Stop de onderdrukking van creativiteit en neem deel aan GNOE! het Groots Nationaal Ontknutsel Experiment. 

Kinderen zijn al op jonge leeftijd initiatiefrijk en creatief. Je wordt geboren met een frisse en nieuwsgierige kijk op de wereld. Je groeit op en ontdekt de wereld om je heen door te proeven, te voelen, te onderzoeken. Je zet je eerste stapjes en bewondert de wereld op twee benen. Je ontwikkelt een taal en begint wat te brabbelen. Volwassenen brabbelen zelfs terug, je hebt geen idee wat ze zeggen maar ze maken fraaie geluidjes tegen je. Je mag met je vingers verven, in je neus peuteren, met blokken bouwen en gooien, je geeft de keuken thuis een nieuwe inrichting wanneer je er zin in hebt, je maakt collage’s met plakband, zand, garen, je klust er flink op los in je modderkeuken, je zingt, danst, speelt. Je leven is heerlijk en de creativiteit is groot. Je bent een genie!  

De tijd verstrijkt en het moment van je 1e schooldag breekt aan. Vol trots stap je thuis de deur uit, mooie tas met je lunch en gezonde tussendoortje op de rug, trotse familie die je vastlegt op de gevoelige plaat en daar ga je…  

Wat je dan nog niet weet is dat je er van alles gaat leren en ontdekken… maar ook dat je op dat moment afscheid neemt van je creativiteit. De onderdrukking van je creatieve ontwikkeling start namelijk op school.

Nee, ik verzin het niet. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat op school de creativiteit onderdrukt wordt. Maar kinderen leren niet alleen op school, ook ouders, opa’s en oma’s, tv, social media, you tube, vloggers en omgevingsfactoren spelen een belangrijke rol. Hoeveel kinderen mogen thuis niet creatief bezig zijn want stel je voor dat er verf op de muur komt of nog erger stift op de bank? 

Biedt deze opdracht de ruimte om creatief helemaal los te gaan?

Welk onderzoek toont aan dat we de creativiteit van kinderen onderdrukken? We doken in de materie….

De NASA deed begin jaren zestig onderzoek naar creativiteit en innovatief denken met o.a. de zogenaamde paperclipproef. Slechts 2% van de volwassenen viel in de groep genius. Bij eenzelfde onderzoek onder kinderen van vijf jaar, was 98% van de kleuters genius volgens de standaarden van de NASA (Uit Omdenken is stom, B. Gunster).

De paperclip Om creatief te zijn moet je divergent kunnen denken; we noemen dat vaak out-of-the-box denken; je kijkt naar iets, bedenkt wat het meer of anders kan zijn en geef het zo een nieuwe betekenis, ziet meer dan 1 antwoord op een vraag en kan de vraag op verschillende manieren benaderen waardoor het antwoord verrassend is. 

Een bekend voorbeeld waarmee je dit vermogen kan testen is door te vragen hoeveel verschillende toepassingen je kan bedenken voor een paperclip. Een gemiddeld mens komt met 10 tot 15 ideeen. Een creatief genie al snel met zo’n 200 ideeen. Diezelfde vraag werd voorgelegd aan 1500 kinderen van 3 tot 5 jaar. Uit dit onderzoek is naar voren gekomen dat zo’n 98% van de kinderen gezien kan worden als creatief genie. Tegen de tijd dat diezelfde kinderen tussen de 8 en 10 jaar oud waren, kon nog maar 50% van hen worden gezien als een creatief genie. Deze dalende lijn trok zich meer en meer door naarmate de kinderen uit de steekproef ouder werden. Deze dalende lijn werd door de onderzoekers toegeschreven aan het onderwijs. Vanaf het moment dat een kind voor het eerst naar school gaat, leert hij of zij meer en meer dat er maar één antwoord is op een vraag. Hierdoor leert een kind het min of meer af om divergent te denken en verder te kijken dan zijn of haar neus lang is.

Nu denk je misschien bij het lezen van deze blog, dat is fraai, nu ben ik te laat. Niet getreurd want het is niet te laat. Start met GNOE en stop de onderdrukking van creativiteit! 

Onze nieuwsbrief

Meld je aan en blijf op de hoogte van onze activiteiten

Cultuurpad

info@cultuurpad.nl

Postbus 7048
5980 AA Panningen

RSIN: NL850066323B01

Copyright © - Stichting Cultuurpad. Website door Tiki Media

Deze website maakt gebruik van cookies

Cookies kunnen gebruikt worden voor het bijhouden van statistieken, het optimaliseren van de website, integratie van social media en voor marketingdoeleinden.

cookies aanpassen
alle cookies accepteren

Lees meer over cookies in onze privacyverklaring.

deze cookies accepteren