100 ideeën in een half uur
We introduceren een toffe werkvorm die je op school in de klas met de kinderen kunt doen. Je kunt deze werkvorm ook gebruiken ter voorbereiding van een nieuw thema met collega’s.
Nodig: blaadjes / kaartjes / stiften / grabbelbak
1. Noem een werkwoord wat je zo juist hebt gedaan
2. Noem een onderwerp waar je juist tijdens het maken aan dacht
3. Noem een onzekerheid die je net ervoer
4. Noem een kracht van jezelf die je niet ervoer
5. Noem iets dat een kind kan, maar jij niet (meer)
6. Noem 1 ding dat je tof vond aan jouw tijd op de basisschool
7. Noem een locatie waar je je vrij voelt 8. Noem een geluid 9. Noem iets waar je in gelooft
10. Noem iets waarvan je het belangrijk vindt dat je het al geleerd hebt
11. Noem een persoon die jou inspireert
12. Noen een object dat je zou willen knuffelen
13. Noem iets dat je vindt op straat
14. Noem iets dat je eng vindt
15. Noem een materiaal waar je goed mee kan gooien
16. Noem een techniek die geen elektriciteit nodig heeft
17. Noem een materiaal dat je makkelijk kan bewerken
18. Noem een communicatiemiddel
Stel de vragen. Het antwoord op elke vraag zet je op 1 kaartje/ blaadje. Alle kaartjes worden in een grote grabbelbak gedaan.
Goed schudden!
Iedereen haalt er 4 kaartjes uit en maakt van die vier antwoorden een nieuw idee. Dat schrijf je ook op een papiertje en hang je aan de muur. Dan pak je weer 4 kaartjes en bedenk je een idee. Net zo lang tot de tijd op is. (30 minuten)… Daarna loop je langs de ideeën. Zie je een tof idee haal het van de muur of maak er een foto van en neem die mee naar huis/naar school.
Veel plezier!