Wat is de plek van creativiteit in het onderwijs? Spreken we over cultuureducatie of creativiteit? Hoe zit het nu precies?

In visie en beleid van scholen zie je dat cultuureducatie en creativiteit als afzonderlijke onderdelen worden gezien. Bijvoorbeeld: er is een visie op cultuureducatie en daarnaast doet een school aan creamiddagen en staat tekenen of handvaardigheid en muziek op het rooster. De verbinding wordt nauwelijks gemaakt, terwijl daar net de kracht kan liggen.

In CMK2 hebben we daarom aandacht besteed aan begripsopvatting, het verbinden van cultuureducatie en creativiteitsontwikkeling en is een campagne om leerkrachten bewust te maken van de kracht van creativiteit gestart: ‘Prutsen is de basis van alle creativiteit’.

Diverse scholen zijn op uiteenlopende manieren aan de slag gegaan met de ontwikkeling van creativiteit.

We hebben diverse acties ingezet om het belang van creativiteit en kunst en cultuur opnieuw onder de aandacht te brengen. Met GNOE-acties, Beuzeltime en Red de creativiteit hebben we actie gevoerd, geprikkeld, aangezet tot meer maken, tot meer creativiteit.

Daarnaast hebben we onderzoek gedaan naar creativiteit in relatie tot de werking van de hersenen.


Basisschool De Weiert en De Wegwijzer hebben een visie op creativiteit ontwikkeld en zijn aan de slag gegaan met het integreren van creativiteit, cultuureducatie en mediakunsteducatie binnen Themawerken. Hun proces is vastgelegd in een publicatie over creativiteit. Boordevol tips en interessante tools.

#CREATIVITEIT IS HET NIEUWE NORMAAL

We onderzochten waarom cultuur niet net zo belangrijk is als taal en rekenen. We bekeken de werking van het linker-en rechterbrein en ontdekten dat de boodschap anders moet. Cultuur is het sediment van creativiteit en het woord geeft meer last dan dat het energie geeft. Cultuur is te vaag, creativiteit is het woord en het middel om het anders te doen.

Een middel om ergens te komen, om je fantasie te behouden en vooral om je EQ te ontwikkelen en flexibel te zijn. Spreek niet over cultuureducatie maar over activiteiten die kinderen helpen de rechterhersenhelft te ontwikkelen en te stimuleren. Iets wat alle kinderen nodig hebben in de toekomst. Want als je niet leert flexibel en creatief te zijn, heb je later geen baan. Na een uitgebreid onderzoek naar de werking van de hersenen en de balans tussen de linker- en rechterhersenhelft hebben we dit vertaald in een spreekbeurt door Octopad.

Onze nieuwsbrief

Meld je aan en blijf op de hoogte van onze activiteiten

Cultuurpad

info@cultuurpad.nl

Postbus 7048
5980 AA Panningen

RSIN: NL850066323B01

Copyright © - Stichting Cultuurpad. Website door Tiki Media