Creatieve vervangingspool

Hoe kan een vervangingspool van cultuurmakers een oplossing bieden voor het lerarentekort? Het onderwijs kampt met een personeelstekort. Klassen worden naar huis gestuurd, vervangers zijn op. Wat als je kunstenaars en cultuurmakers in kon zetten om dit op te vangen? Hoe verhouden deze lessen zich tot het nieuwe curriculum? Werkt deze aanpak voor het onderwijs? Leidt deze aanpak tot meer creativiteit op school en meer werkgelegenheid voor makers?
In opdracht van de onderwijsstichtingen Akkoord!po, Dynamiek Scholengroep, Fortior, Kerobei en Prisma onderzoekt Cultuurpad hoe een creatieve vervangingspool het formatie probleem op scholen kan helpen oplossen en – nog belangrijker- hoe een kunstenaar of cultuurmaker het verschil kan maken op een school. De expeditie is een experiment en samenwerking met Co, de cultuurontwikkelaar (in kader Lokaal C) en in fase 1 met Museum van Bommel van Dam zijn aangegaan.
In januari 2022 kwam de eerste groep cultuurmakers bij elkaar om te brainstormen over het hoe en wat. Met medewerking van een directeur van een basisschool die het experiment 2 dagen was aangegaan en een kunstenaar met veel ervaring in werken met kinderen werd het een interessante brainstorm. De beren op de weg werden geformuleerd, de kansen die het kan bieden, de vragen die het oproept.
Tijd om door te werken aan het plan.
Een aantal scholen waren in directe nood dus het experiment ging in vliegende vaart van start. Basisschool Natuurlijk ging 1 dag in de week werken met cultuurmakers. Nova Montessori ging voor een circuit met cultuurmakers op vrijdagmiddag en De Groenling kreeg 2 dagen 4 kunstenaars over de vloer ter vervanging van een zieke leerkracht.
De kennis en ervaring die dit opleverde is goud.
Leerkracht is niet voor niets een 4-jarige opleiding. van een creatief vervanger mag en moet je iets anders verwachten als van een leerkracht – geen leerkracht handelen maar iets anders
Hele praktische dingen die voor een docent die er elke dag is heel logisch zijn, moet je als kunstenaar echt over nadenken
De praktijk
De volgende stap was het ontwikkelen van een ‘onderwijswasstraat voor cultuurmakers’ en de actie Mag ik jouw klas voor 1 dag? om het experiment in de praktijk te brengen.
In juli 2022 ging de oproep de deur uit.
In september 2022 is de Onderwijs Wasstraat van start gegaan. Met dank aan Schreibers Consultancy, Ties Advies en Pavel van Houten voor het verzorgen van deze wasstraat. Maar liefst 20 deelnemers durfden het experiment met ons aan te gaan. Eind oktober hebben ze hun spoedcursus met goed resultaat afgerond.



In het nieuws
Omroep P&M kwam filmen tijdens de 3e sessie van de Wasstraat en het nieuws werd opgepikt door NOS en Radio 2.